بررسیپلی استیشن 3

بررسی بازی Disgaea 3: Absence of Justice

یکی از بارز‌ترین مشخصه‌های بازی‌های JRPG وجود جوی شاد، رنگارنگ و معصومیت کودکانه‌ای است که در سراسر بازی جریان دارد، حال اگر این عناصر جای خود را به محیط‌های شیطانی، خباثت و … دهند نتیجه کار چه می‌شود؟ خوب جواب این سوال بسیار واضح است!! نتیجه کار می‌شود Disgaea!!.

سری Disgaea با ورود خود در سال 2003 توانست ژانر فراموش شده Tactical RPG را که بعد از Final Fantasy Tactics رو به فراموشی گذاشته بود احیا کرده و جان دوباره‌ای به آن بخشد. ایده‌های به کار رفته در Disgaea به قدری نو و خلاقانه بود که باعث شد Disgaea به سرعت در نظر گیمر‌ها به یک بازی محبوب (Franchise) تبدیل شده و شرکت Nipon Ichi Soft سازنده آن نیز به محبوبیت جهانی دست یابد. اگر شما جزو طرفداران RPG های ژاپنی باشید بدون شک با Disgaea آشنا هستید، در غیر این صورت باید بدانید دنیای Disgaea جای قهرمان‌هایی که یک تنه دنیا را از خطر نابودی نجات می‌دهند نیست، اصلا در این دنیا انسان‌های خوب جایی ندارند، زیرا دنیای Disgaea دنیای شیاطین است! …صبر کنید! جای هیچ نگرانی نیست! چون شیاطین ما اینبار از نوع موجودات جهنمی و ترسناکی که در اکثر آثار علمی و تخیلی مشاهده کرده‌اید نیستند، شیاطینی که ما در Disgaea با آن‌ها سر و کار داریم موجودات احمق بی‌نهایت دوست داشتنی هستند که به غیر از خرابکاری و ایجاد دردسر کار دیگری بلد نیستند!. حال این شیاطین بامزه به همراه سومین قسمت از مجموعه با نام Disgaea 3: Absence of Justic آمده‌اند تا بار دیگر ما را به دنیای شاد و البته شیطانی(!) خود ببرند.

مدتی است که جو مدارس سوژه داغ Anime (کارتون‌های ژاپنی) های ژاپنی شده و اتفاقا مردم ژاپن نیز استقبال بسیار خوبی از آن‌ها کرده‌اند، از این رو شرکت خوش ذوق NIS نیز تصمیم گرفته تا شیاطین ما را راهی مدرسه کند!!. (چه اشکالی دارد؟ بد است شیاطین نیز پز مدرک خود را به یکدیگر بدهند؟) اگر با خواندن این قسمت فکر کرده‌اید که شیاطین Disgaea نیز بالاخره تحصیل کرده و سر به راه می‌شوند در کمال تاسف و تاثر باید به شما بگویم که اگر این پرتغالی که من در دست دارم یک مرگ خوار باشد، شما نیز درست فکر کرده‌اید!، زیرا شیاطین ما با رفتن به مدرسه سربه راه که نشده‌اند هیچ، بسیار شرورتر نیز شده‌اند چون اساسا کسی با درس خواندن در مدرسه شیاطین، Maritsu Evil، سر به راه نمی‌شود. زیرا این مدرسه، مدرسه شرارت است!!. در این مدرسه دانش آموز نمونه و ممتاز کسی است که نمره‌هایش صفر باشد، تکالیفش را انجام ندهد، سر کلاس‌ها شرکت نکند و کلا قوانین را زیر پا بگزارد. به این گونه دانش آموزان، دانش آموزان نمونه (Student Honor) گفته می شود. اما دانش آموز بد کسی است که سر وقت در کلاس‌هایش حاضر شود، نمره‌هایش خوب باشد و … .

Mao، شخصیت اصلی بازی، شاگرد اول و پسر رییس مدرسه کسی است که تاکنون اصلا محیط دانشگاه را ندیده است!. Mao یکی از طرفداران سرسخت کنسول‌های شرکت Sony و کامیک بوک‌ها است که آرزو دارد روزی به یک قهرمان افسانه‌ای تبدیل شود. روزی پدر Mao که از فرط بی‌کاری اعصابش بهم ریخته بود، تصمیم می‌گیرد برای پر کردن اوقات فراغت خود بازی های PSP پسرش Mao را که بالغ بر چند ملیون گیگ بود! (تمام بازی های Mao غیر قانونی و کپی هستند!!) دور بریزد!. Mao که قبلا در کتاب‌هایش خوانده بود “برای تبدیل شدن به یک قهرمان افسانه ای، باید انسان‌های خبیث را نابود کرد” با تحریک مستخدم خود Geoffrey تصمیم می‌گیرد برای تبدیل شدن به یک قهرمان افسانه‌ای و نیز گرفتن انتقام بازی‌هایش، پدرش را بکشد!. حال پی بردن به اینکه Geoffrey واقعا کیست و چه هدف شومی را دنبال می‌کند؟ یا آیا Mao پدرش را کشته و تبدیل به یک قهرمان افسانه‌ای می‌شود؟ بر عهده شما است.

اولین موردی که اصولا درباری Disgaea مورد بحث قرار می‌گیرد، داستان طنز آمیز و حشو آلود آن است که Disgaea را از دیگر عناوین هم سبک متمایز کرده است. داستان D3 نیز کاملا روند شماره‌های قبلی را طی کرده و حتی طنز آمیز تر از آثار قبلی نیز از کار در آمده است. ایده اصلی بازی بسیار جذاب بوده و کاملا متناسب با تم اصلی بازی است.

هسته اصلی گیم‌پلی D3 کاملا مشابه عنوان های قبلی مجموع می‌باشد. مبارزات کماکان به صورت نوبتی بوده و بر روی خانه‌های شطرنجی انجام می‌شود. شما می‌توانید در طول مبارزات تا سقف 10 نفر شخصیت‌های خود را وارد صحنه نبرد کرده و با دشمنان مبارزه کنید. متاسفانه یکی از مشکلات بزرگی که D3 گریبانگیر آن است کمبود نوآوری و شباهت بسیار زیاد گیم‌پلی آن با شماره دوم بازیست. این شباهت‌ها باعث شده تا گیم‌پلی بازی برای گیمر‌های قدیمی مجموعه اندکی تکراری به نظر رسیده و آن‌ها را کمی نا امید کند. البته این نکته چندان هم آزار دهنده نیست چون حداقل باعث شده است گیم‌پلی بازی برای طرفداران قدیمی مجموعه نا آشنا نباشد و بر خلاف عنوان مشابه‌ی چون Spectral Soul 3 که تفاوت‌های بنیادی با عنوان‌های قبلی‌اش داشت، وقت نسبتا زیادی برای یادگیری گیم پلی جدید بازی به هدر نرود.

در D3 شما می‌توانید همانند گذشته از فروشگاه های متعدد داخل بازی خرید کنید، شخصیت‌های خود را Level Up کرده و گروه خود را مدیریت کنید. با پیروزی در هر مبارزه و شکست دادن دشمنان به هر گدام از شخصیت‌های شما اندکی Mana تعلق می‌گیرد که می‌توانید از طریق Mana های بدست آمده شخصیت‌های خود و سلاح آنها را تا درجه 9.999 ارتقا دهید.

سیستم ارتقا قابلیت‌ها و خلق شخصیت‌های جدید همانند شماره دوم بازیست به این صورت که در مکان‌هایی به نام Dark Assembly این امکان به شما داده می‌شود با استفاده از Mana بدست آمده در مبارزات قابلیت‌های خود را ارتقا داده یا با توجه به سلیقه خود شخصیت‌های جدیدی خلق کنید. تفاوت DA در D3 با D2 این است که شورای دانش آموزان جایگزین مجلس سنا شده است. اساس کار این شورا به این صورت است که شما ابتدا باید درخواست ارتقا شخصیت‌ها و یا خلق شخصیت‌های جدید را به این شورا بدهید تا آن‌ها در این مورد تصمیم گیری کنند. اگر درخواست شما مورد تایید شورا باشد درخواست شما در بازی اعمال می‌شود، در غیر این صورت به شما اجازه ارتقا یا استفاده از شخصیت‌های خلق شده داده نمی‌شود. البته جای هیچ نگرانی نیست چون اعضای این شورا نیز همانند اعضای مجلس سنا قبلی بسیار پولکی هستند و به راحتی می‌شود با پرداخت اندکی زیر میزی و رشوه نظر موافق آن‌ها را جلب کرد!.

در D3 تاکید فراوانی بر روی ضربات گروهی (Group Attack) شده است. شما می‌توانید در یک نوبت تمام شخصیت‌های تیم خود را با هم همراه کرده و ضربات جالب و غالبا مرگباری به اجرا در آورید. البته موارد استفاده این تکنیک تنها شامل صحنه‌های نبرد نمی‌باشد و گاهی شما مجبور می‌شوید برای حل کردن معما‌های محیطی نیز از آن استفاده کنید. این معما های محیطی که برای اولین بار در این شماره معرفی شده اند بیشتر شامل تخریب محیط به سبک بازی Geo Block است.

اگر شما در این چند وقت اخیر عنوان فوق العاده Tales of Vesperia را بازی کرده باشید با دیدن D3 کاملا دل سرد خواهید شد. گرافیک D3 با اینکه از لحاظ هنری زیبا کار شده است اما از لحاظ فنی کاملا از رده خارج و در حد آثار متوسط نسل قبل است. البته بیان این جمله که سری Disgaea هیچ وقت به خاطر گرافیکش مشهور نشده است، به هیچ وجه قابل قبول نیست! زیرا آثاری چون ES و TOV به شدت توقعات گیمر‌ها را بالا برده است. همانطور که گفته شد گرافیک D3 در واقع همان گرافیک D2 با اسپرایت‌های HD است و با اینکه از لحاظ فنی از بازی‌های روز عقب تر است اما در مجموع زیبا و نسبتا قابل قبول است. نکته‌ای که در D3 غیر قابل بخشش است چرخش محدود دوربین آن است که در بعضی از مواقع به شدت بر روی اعصاب گیمر‌ها راه می‌رود. این ایراد بزرگ باعث می‌شود در بعضی از صحنه‌های نبرد شخصیت‌های شما و دشمنان کاملا از صحنه و دید خارج شده و و شما تنها شاهد صحنه خالی نبرد باشید.

موسیقی بازی نیز با توجه به حضور Motoi Sakuraba در سمت آهنگ ساز کاملا تضمین شده است!. قطعات ساخته شده برای D3 همانند گذشته واقعا روح نواز و لذت بخش هستند. همانند گذشته دوبله D3 مخصوصا در نسخه ژاپنی بازی، در بهترین حالت ممکن قرار داشته و حس طنز بازی را به خوبی به گیمرها القا می‌کند.

در مجموع D3 اثری کاملا شاد و رنگارنگ است که با اینکه از لحاظ فنی از بازی‌های روز بسیار عقب‌تر است و چیز جدیدی نسبت به شماره قبلی بازی ارایه نمی‌دهد، می‌تواند ساعت‌های شاد و مفرحی را برای شما به ارمغان آورد. D3 همانند شماره‌های قبلی نو و انقلابی نیست ولی با این وجود کماکان بهترین عنوان در ژانر TRPG است که به راحتی نظر مثبت علاقه مندان به این سبک را جلب خواهد کرد. اگر مدت‌ها است که از گرافیک میخ کوب کننده بازی‌های نسل جدید خسته شده‌اید و به دنبال کمی تنوع هستید، بهترین گزینه برای پر کردن وقت شما D3 است. پس وقت را تلف نکرده و هر چه زودتر به دنیای شیاطین بی خطر پا بگذارید….
,جنجال در مدرسه شیاطین,جنجال در مدرسه شیاطین,یکی از بارز‌ترین مشخصه‌های بازی‌های JRPG وجود جوی شاد، رنگارنگ و معصومیت کودکانه‌ای است که در سراسر بازی جریان دارد، حال اگر این عناصر جای خود را به محیط‌های شیطانی، خباثت و … دهند نتیجه کار چه می‌شود؟ خوب جواب این سوال بسیار واضح است!! نتیجه کار می‌شود Disgaea!!.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
جوی شاد، مفرح و رنگارنگ
گیم پلی عمیق و دوست داشتنی
پازل های بسیار سرگرم کننده
گنجینه ای تمام نشدنی از آیتم های ناشناخته!
شیاطین بامزه!
نقاط ضعف:
نبود پرینی های دوست داشتنی!
دوربین آزار دهنده
گرافیک تکنیکی فوق ضعیف!

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا