نقد و بررسی Dead Rising 4: Frank’s Big Package

Dead Rising 4 نقد و بررسی Dead Rising 4: Frank’s Big Package

علی جلیلی

«بقا» چیست؟ به شخصه درست یا غلط معنی بقا را در یک کلام خلاصه می‌کنم، تلاش برای زندگی! تلاشی که باعث شود در یک جا و مکان محدود زندگی خود را روزانه به سر کنید که فقط تاریخ انقضای خودتان را عقب بیاندازید. شاید با شنیدن این کلمه، به یاد فیلم‌ها و بازی‌هایی در این سبک بقا بیفتید که این روزها بازار بسیار داغی را نیز دارا هستند. اکثر شما دوستانی که در حال خواندن این مقاله هستید، دست کم چند فیلم یا سریال بقا را دیده‌اید و یا هنوز هم آن‌ها را دنبال می‌کنید، مثل سریال پرطرفدار «مردگان متحرک» که الان قلب طرفداران این سبک است. یکی از این عناوین تقریبا موفق در این سبک، سری بازی ‌ «Dead Rising» است که از زمانی که پا به عرصه رقابت گذاشته، سیر نزولی داشته و از نظر اکثریت جامعه گیمرها، امید چندانی به ارتقا و رشد این بازی نیست. این سری بعد از دوسال غیبت دوباره همگانی شده و این‌بار این نسخه (بعد از شماره دوم) یعنی Dead Rising 4 برای خانواده پلی استیشن هم منتشر شده و می‌توانیم هر از چندگاهی به خودمان، با انجام این بازی، استراحت دهیم.

بازی، از لحاظ داستانی بسیار ساده بوده و از جهاتی آن را می‌توان روایت ناموفق از عنوان «Dying Light» دانست. «Frank  West» شخصیت معروف سری دوباره بازگشته تا پرده از راز حضور زامبی‌ها بردارد و در این راه با اتفاقات مختلفی روبرو می‌شود. داستان بازی را می‌توان در همین چند سطر خلاصه کرد و شیوه روایت و شخصیت‌پردازی آن‌چنان ساده و سطحی بوده که این بخش را به ضعیف‌ترین قسمت بازی تبدیل می‌کند.

گروه‌هایی که در بازی تشکیل شده‌اند به سه گروه مختلف تقسیم می‌شوند که هرکدام روند داستانی خود را تشکیل و کارهای خود را انجام می‌دهند. یک گروه زامبی‌های همیشه حاضر در صحنه است که در جای جای شهر پراکنده شده و عملا از لحاظ تعداد تهدید بسیار جدی برای شما خواهند بود. دسته دوم گروه افراطی از سربازان پنتاگون یا افراد مسلح غیر نظامی هستند که در طول بازی علاوه بر مبارزه با زامبی‌ها، باید با این گروه نیز مقابله کنید. دسته سوم افرادی هستند که در سطح شهر گرفتار شده و شما باید برای نجات آن‌ها هرکاری که می‌توانید انجام دهید. گیم‌پلی از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و استفاده از وسایل ریز و درشت موجود در سطح مکان‌ها و نقشه، بر خلاف بخش داستانی، جذابیت بیشتری به شما ارائه می‌کند. با این‌که کشتن زامبی‌ها و دشمنان موجود در بازی حالت آرکیدی به خود دارند و زیاد طبیعی نیستند، اما به عنوان یک منبع برای تخلیه انرژی شما و راحتی اعصابتان در این بازی خیلی مفید واقع شده‌اند. زامبی‌های موجود در بازی از تنوع بسیارخوبی بهرمند هستند به طوری که اگر آدم ریزبینی باشید، خواهید دید که در طراحی قیافه و شکل ظاهری آن‌ها دقت زیادی شده است؛ ولیکن این زامبی‌ها در گیم‌پلی هیچ نوع چالشی برای شما به همراه نخواهند داشت. آن‌ها فقط و فقط به یک روش حمله می‌کنند و شما می‌توانید با در دست داشتن یک وسیله کوچک و با زدن انواع و اقسام دکمه‌ها، آن‌ها را از پا دربیاورید. انگار که واقعا آن‌ها طراحی شده‌اند که شما در بازی تنها نباشید چرا که از لحاظ استاندارد طراحی بازی‌های سبک بقا و زامبی محور ( غیر از بازی‌های دو بعدی) باید برای شما چالشی در نظر گرفته شده باشد که کماکان حس بقا به بازیکن منتقل شود، اما در Dead Rising 4 این‌گونه نیست. همان‌طور که بالاتر نیز گفته شد بازی دست شما را برای نابودی دشمنانتان باز گذاشته و شما از هر وسیله‌ای می‌توانید برای کشتن استفاده کنید. در سطح شهر و با یافتن یا خرید نقشه‌های مخصوص، می‌توانید  Blueprintهایی را پیدا کنید که به شما اجازه می‌دهند که از تلفیق دو وسیله، یک وسیله بسیار کشنده و خطرناک درست کنید. به عنوان مثال در بخشی از بازی به شما نوعی  بلوپرینت داده می‌شود که از ادغام یک چوب و چند نارنجک و قلاب می‌توانید یک چکش نارنجکی (Slagehammer Gunaied) درست کرده و با استفاده از این وسیله می‌توانید تعداد زیادی زامبی را در یک لحظه نابود کنید. در سطوح بالاتر و ساخت وسایل بیشتر، وقت شما کاملا هدر می‌رود چراکه از اول بازی، با محدودیت فضای قابل حمل برای وسایل مواجه خواهید شد که برای باز کردن دیگر فضاها، نیازمند آن هستید که تقریبا تا اواخر بازی، با ابزار کشتار محدودی همراه شوید. از دیگر قابلیت‌های بلوپرینت‌ها می‌توان به تجهیز کردن وسایل نقلیه به خطرناک‌ترین اتوموبیل‌ها اشاره کرد. البته تنوع وسایل نقلیه در این بازی بیداد نمی‌کند ولی کماکان با استفاده از همین بلوپرینت‌ها می‌توانید به عنوان مثال یک دوچرخه چرخ گوشتی درست کنید که با رد شدن از روی زامبی‌ها، آن‌ها را تبدیل به گوشت چرخ شده کنید. خلاقیت‌هایی که یک بازیکن در این بازی می‌تواند پیاده سازی کند، همه و همه به بلوپرینت‌های موجود در بازی بستگی دارد.

همانند بازی‌های این سبکی، Dead Rising 4 نیز از فرمول جدانشدنی این سری از بازی‌ها استفاده کرده تا بازیکنان ترغیب به انجام مراحل اصلی و فرعی بازی شوند، چراکه با به پایان رساندن آن‌ها یک سری امتیازاتی ( Points) به بازیکن داده می‌شود که می‌تواند از آن‌ها برای بازکردن مهارت‌ها و توانایی‌های شخصیت [Skill Points] استفاده کنند. مهارت‌های فرانک به چهار قسمت تبدیل شده که عناوین آن‌ها به این ترتیب است:

Brawling: که شامل ۲۷ مهارت قابل ارتقا برای فرانک در بخش درگیری‌های فیزیکی و تن به تن و کارهای فیزیکی قابل انجام روی ماشین‌ها است.
Fortitude: که شامل ۲۸ مهارت قابل ارتقا برای فرانک در بخش سلامتی و آپدیت کردن قسمت‌های مختلف این بخش باعث می‌شود تا فرانک در نبردها کمتر آسیب ببیند و با استفاده از جعبه کمک‌های اولیه و موارد دیگر، سلامتی خود را سریع‌تر بازگرداند.
Shooting: که شامل ۲۳ مهارت قابل ارتقا برای فرانک در بخش تیراندازی می‌شود که این با آپدیت کردن این بخش می‌توانید شاهد تیراندازی دقیق‌تر و بهتر فرانک یا حتی پرتاب دقیق نارنجک و موارد مختلف دیگر باشید.
Survival: که شامل ۲۴ مهارت قابل ارتقا برای فرانک در بخش بقا است که با انجام آپدیت‌های مختلف این بخش، بازیکنان می‌توانند به صورت ترکیبی اما نه اصلی از بخش‌های مختلف مهارت‌های قبلی نیز استفاده کنند. به عنوان مثال در بخشی از این مهارت می‌توانید شانس پیدا کردن آب و غذا و کیت کمک‌های اولیه خود را بیشتر کنید که بخش‌های اصلی این مهارت به قسمت Fortitude بازمی‌گردد.

یکی دیگر از فرمول‌هایی که در این بازی مورد استفاده قرار گرفته است، بخش کامبو است که از کشتن یا زدن زامبی‌ها به دست می‌آید. با استفاده از این کامبوها تا اندازه‌ای که بازی مشخص کرده، می‌توانید همانند اغلب دیگر بازی‌ها ( مثل سری بازی بتمن) با استفاده از وسیله‌ای که در اختیار دارید، به صورت ترکیبی و هیجانی‌، اقدام به کشتن افراد کنید. به عنوان مثال، اگر یک اره برقی در دست داشته باشید و تعداد مشخصی کامبو هم پر کرده باشید، با زدن دکمه‌های ترکیبی شاهد تکه تکه کردن دشمنان به شکل کاملا خشونت آمیزی خواهید بود و گاهی شدت خشونت در بازی طوری افزایش پیدا می‌کند که در بعضی از مواقع بازیکن‌ها را یاد سری بازی «Mortal Kombat»  می‌اندازد. در کنار این‌ها، فرانک از یک دوربین عکس برداری نیز بهره‌مند است که این دوربین چند قابلیت تمام عیار را دارا می‌باشد. اولین قابلیت ویژگی دید در شب بوده که همان‌طور که از اسم نیز پیداست به بازیکن این کمک را می‌کند که در مواقعی که در جای تاریک مثل اتاقکی در ساختمان یا در هنگام شب، که به جایی دید ندارید، این وسیله به کمک شما می‌آید. قابلیت بعدی ویژگی اسکن است، این ویژگی به بازیکن کمک می‌کند تا اتفاقاتی که در یک مکان رخ داده، یا چیزهایی که به صورت عادی مشخص نیستند، برای بازیکن‌ها مشخص و یک سری معماها حل شوند. به عنوان مثال وقتی وارد یک اتاقک آزمایشی می‌شوید، به شما چند دستور عمل داده می‌شود که اگر تمام این دستورات را انجام دهید؛ معماها کامل حل شده و داستان و اتفاقاتی که در اتاق رخ داده‌ است برایتان روشن می‌شود. استفاده از دوربین تنوع خوبی به گیم‌پلی داده و به کمک آن می‌توانید بازی را به شکل جذاب‌تری پیش ببرید. هر چند ایراد اصلی این عنوان را می‌توان تکراری شدن روند آن دانست به نحوی که پس از چندین ساعت بازی کردن، بیشتر بخش‌های آن تکراری شده و دیگر کشتن زامبی‌ها برای شما هیجان‌انگیز نخواهد بود. طراحی نه چندان جالب مراحل نیز به این قضیه کمک بیشتری کرده و هر چه به انتهای بازی نزدیک‌تر شوید، حس و حال شما برای ادامه آن، کمتر خواهد شد!

گرافیک بازی در سطح بسیار خوبی قرار دارد. کیفیت بافت‌ها و تکسچرهای بازی با عناوین به روزی که از گرافیک خیره کننده‌ای نیز بهره‌مند هستند، کاملا قابل قیاس است و به هیچ عنوان آن دسته از بازیکنانی که اولویت اولشان گرافیک یک بازیست، پشیمان نمی‌کند. دقت و ریزه‌ کاری موجود در طراحی وسایل مختلف و چهره زامبی‌ها یکی دیگر از عوامل و نکات مثبت بازی‌ است که در کمتر بازیی این همه دقت و نکته بینی در آن بکار رفته است. صداگذاری بازی‌ قابل قبول است، اما استاندارد نیست. استانداردی که مد نظر اکثریت است، این بوده که در تمام طراحی بخش صداگذاری، کاملا کار شود و به گونه‌ای، صداهای زیاد و مختلفی در اینگونه بازی‌ها باید به گوش برسد. متاسفانه از این دیدگاه غیر از صداگذاری خوب شخصیت‌ها، دیگر نقاط بازی کاملا ضعیف است. به عنوان مثال، در یک مکان که زامبی‌ها جایی برای راه رفتن ندارند و تعدادشان بسیار زیاد است، باید صداهای زیادی شنیده شود؛ منتها چیزی که در این بازی به گوش می‌رسد‌، مثل جایی است که نهایت ده زامبی اشغال کرده یا زیاد جو هرج و مرج را به گوش مخاطب نمی‌رساند.

در کل می‌توان گفت که Dead Rising 4 از آن دسته از بازی‌های سبک بقا نیست که به مخاطب خود، حس و حال ترس، شادی یا هیجان را منتقل کند. این بازی بیشتر تم اکشن سوم شخص دارد که چاشنی طنز نیز بازی را بیش از پیش بانمک کرده است. در کنار این‌ها، باید این نکته را گفت که با توجه روندی که این بازی دارد، انجام مدام آن در دراز مدت ممکن است خسته کننده شده و شما را از ادامه آن منصرف کند، پس برای لذت بردن از این عنوان در طول روز زیاد آن را بازی نکنید!

نقد و بررسی بازی Dead Rising 4: Frank’s Big Package بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازی‌سنتر نوشته شده است.

نقد شده بر رویPS4

نقاط قوت

  • گرافیک بسیار خوب
  • سلاح‌های متنوع

نقاط ضعف

  • ضعف و تکراری شدن روند بازی
  • داستان ضعیف
7

بسیار خوب

علی جلیلی
عشق به نویسندگی تو سبک آزاد و بسیار خلاق... گهگداری فیلم و بازی چاشنی زندگیش میشه و موسیقی در کنار این‌ها زندگی رو براش شیرین می‌کنه. هدفش نوشتن مقالست و تنها کارش تو این زمینه نوشتن برای دیگرانه تا اونارو از همه چیز آگاه کنه. خیلی دوست داره مقالاتش رو به صورت آزاد بنویسه از هیچ انتقادی هم کوتاهی نمی‌کنه. بسیار جدی و گاهی هم سرشوخی رو یهو باز می‌کنه. تلاش می‌کنه که روزی یه آدم مهم توی این صنعت بشه تا بتونه به جامعه بازی‌های رایانه‌ای ایران کمک کنه. این بخشی کوچک از زندگی اونه...
میانگین امتیاز کاربران
7.9
9 رای
امتیاز
ثبت
امتیاز شما
0

نقدهای بیشتر

منتخبی از دیگر نقدهای تحریریه