بررسی

بررسی بازی Assassin’s Creed: Odyssey – Legacy of The First Blade Episode 1

هنگامی که یوبی‌سافت بازی «Assassin’s Creed: Odyssey» را معرفی کرد، یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که طرفداران نسبت به آن شکایت و ابراز نگرانی داشتند، حذف و یا کمبود المان‌های رایج سری بود. به طور مثال، «اُدیسه» از لحاظ داستانی پیش درآمدی است بر بازی Assassin’s Creed: Origins، این در حالی است که خود نسخه «اُریجینز» در رابطه با ریشه و آغاز کار فرقه اَسسین‌ها بود! از همین رو، اُدیسه فاقد هرگونه نماد کلاسیک مثل خنجر مخفی (Hidden Blade)، مخفی شدن در میان جمعیت، مخفی شدن در صندوق‌های کاه و یا حتی خود فرقه اَسسین‌ها است. فقدان همین موارد باعث شد تا عده‌ای آن را «اَسسینز کرید» ندانند و صرفا به این بازی به چشم یک عنوان نقش آفرینی فانتزی نگاه کنند. حتی برخی آن‌را نسبت به نسخه اُریجینز فاقد نوآوری و پیشرفت می‌دیدند و بعضاً به آن لقب «اُریجینز ۱.۵» را می‌دادند. اما در واقعیت اُدیسه برای نخستین بار تغییراتی را در سری ایجاد کرد که تابه‌حال تصور اتفاق افتادن آن‌ها نیز محال بود. امکان انتخاب ۲ شخصیت مختلف (از بین  کاسندرا و یا اَلکسیوس) که هر کدام به طور کامل صداگزاری و موشن کپچر شده اند از بزرگترین تغییرات این بازی است. تغییرات در اُدیسه به همین قسمت منتهی نشده و بازی به بازیکنان خود امکان انتخاب دیالوگ، تصمیم‌گیری در شرایط مهم، تاثیرگذاری برروی وضعیت دنیای بازی و تماشای پایان‌های متفاوت را نیز می‌دهد. درصورتی که بررسی Assassin’s Creed: Odyssey را از دست داده‌اید، توصیه می‌کنم تا همین الان آن را مطالعه کنید.

بازی Assassin's Creed Odyssey

حال نوبت به عرضه اولین بخش از محتوای قابل دانلود بازی می‌رسد. در ابتدا اجازه بدهید تا سیستم جدید عرضه محتوا برای این بازی را شرح دهم، یوبی‌سافت در جهت حفظ میزان بازیکنان تصمیم گرفته تا محتوای قابل دانلود بازی  را خرد کرده و به سه قسمت تقسیم کند و هر قسمت را در فاصله زمانی شش هفته از یک‌دیگر عرضه کند. هر بار که یک قسمت جدید از محتوای قابل دانلود بازی عرضه می‌شود علاوه بر مراحل داستانی، محتوایی از قبیل مراحل فرعی، لباس‌‌ها و اسلحه‌های جدید نیز به بازی اضافه می‌شوند. نام اولین محتوای قابل دانلود بازی «Legacy of The First Blade» (میراث نخستین خنجر) است که  قسمت اول آن «Hunted» نام دارد. در Hunted شخصیت‌های جدیدی وارد داستان اُدیسه می‌شوند که نقش اول آن‌ها کسی نیست جز داریوش اول، کسی که در تاریخ دنیای اَسسینز کرید، از نخستین خنجر مخفی برای به قتل رساندن خشایارشا استفاده کرد. کسی که مجسمه و مقبره او را در بازی Assassin’s Creed 2  مشاهده کرده بودیم و حتی «بایک» شخصیت نسخه اُریجینز، از خنجر ویژه او در سرتاسر بازی استفاده می‌کرد.

در آغاز داستان Hunted، به نظر می‎رسد که داریوش درحال فرارکردن و مخفی شدن از دست گروه جدیدیست  که از سرزمین‌های شرقی وارد یونان شده و هرج‌ و مرج را به منطقه مقدونیه وارد کرده‌اند. در همین راستا، داریوش با تصور این که کاسندرا (یا بسته به انتخاب بازیکن، الکسیوس) هم عضوی از این فرقه است؛ به اشتباه وارد جنگ با او می‌شود و پس از یک مبارزه بسیار نفس‌گیر، با وساطت  پسر داریوش یعنی «Nakatas» آن‌ها دست از نبرد برداشته و کاساندرا خود را به طور کامل معرفی می‌کند و داریوش متوجه می‌شود که در تشخیص هویت شخصیت دوست داشتنی ما دچار اشتباه شده است. وی سپس داستانی را برای ما تعریف می‌کند از فرقه جدیدی با نام «The order of the Ancients». این فرقه قدرتمند که قدمتی باستانی دارد، از دست‌های پشت پرده‌ای بودند که بر روی عملکرد و تصمیمات خشایارشا تاثیرات بسزایی  داشتند. آن‌ها قصد داشتند تا با استخدام داریوش مانع به قتل رساندن خشایارشا شوند و در عوض، از مهارت‌های جنگی او به نفع خود استفاده کند. اما حالا که خشایارشا توسط او به قتل رسیده، آن‌‎ها به دنبال دستگیر کردن و مجازات شاه‌کش هستند و به وی برچسب خائن چسبانده‌اند تا راحت‌تر بتوانند او را از سر راه بردارند و به اعمال کثیف خود ادامه دهند. به همین دلیل است که وی مجبور به فرار کردن و مخفی شدن در سال‌های باقی‌مانده از عمرش می‌شود.

بازی Assassin's Creed Odyssey

از ویژگی‌های جالب  شخصیت داریوش می‌توان به شباهت‌های رفتاری او به الطائر، شخصیت اولین بازی Assassin’s Creed  اشاره کرد. وی فردی بسیار تک‌رو، خودمختار و مغرور است که فعالیت‌های خود را برای لو نرفتن هویتش، با  استفاده از روش‌های مخفیانه و عبور از سایه‌ها دنبال می‌کند. نکته دیگر در زمینه شخصیت پردازی‌های این افزونه، این است که شخصیت کاساندرا نیز عمق بیشتری نسبت به بازی اصلی پیدا کرده است و حال بازیکن از علایق و آرزوهای قلبی و حتی پشیمانی و ناراحتی وجدان وی مطلع می‌شود. یکی از برتری‌هایی که  این افزونه نسبت به بازی اصلی دارد، روایت و شخصیت پردازی‌های قوی آن است. شخصیت‌های منفی Hunted عضو شاخه شکارچیان این فرقه هستند و آن‌ها دو هدف اساسی دارند. شکار داریوش و کشتن اشخاص فاسد. به علت این که کاساندرا هم از نوادگان شاه لئونیداس است (فردی که مانع نفوذ لشکر پارسیان به یونان شد)  او نیز یکی از این اشخاص فاسد محسوب شده و مورد هدف‌ فرقه قرار می‌گیرد. برای همین، شکارچیانِ فرقه تمام تلاش خود را می‌کنند تا با ایجاد هرج و مرج در مقدونیه و کشتن افراد بی‌گناه، دو هدف خود را به خارج از سایه‌ها بکشانند تا بتوانند  به راحتی کار آن‌ها را یکسره کنند.

بازی Assassin's Creed Odyssey

رهبری این گروه را فردی به نام «پاکتیاس شکارچی» برعهده دارد که می‌توان گفت او بهترین شخصیت منفی در سراسر اُدیسه است. او برای بیرون راندن کاساندرا از مخفیگاهش به استفاده از روش‌های حرفه‌ای رو می‌آورد و باعث ایجاد یکی از خاطره انگیزترین لحظات در سرتاسر بازی می‌شود. در کل لحظات هیجان انگیز و سینمایی بخش داستانی در این افزونه به مراتب جذاب‌تر و بهتر از بازی اصلی است و دراین بخش  هیچ نوع  ضعفی مشاهده نمی‌شود. یکی از نکاتی که تاثیر آن را مستقیما بر اساس تصمیماتی که در طول بازی اصلی اتخاذ کرده‌اید مشاهده می‌کنید، تاثیر انتخاب شخصیت اصلی در ابتدای بازی است. در صورتی که انتخاب بازیکن الکسیوس بوده باشد، فرزند داریوش به دخترش Neema و اگر انتخاب بازیکن کاساندرا باشد، فرزند وی به پسرش Nakatas تغییر می‌کند که علت این موضوع قرار است در قسمت‌های آینده مشخص می‌شود. در مراحل مختلف این افزونه، امکان تصمیم‌گیری بر سر مرگ و یا زندگی شخصیت‌های مهم داده می‌شود که براساس انتخاب شما، خط داستانی دچار تغییرات شده و حتی ممکن است بر اساس این انتخاب‌ها، بازیکن با مراحل جدیدی رو به رو شود.

با این حال از لحاظ گیم‌پلی، Hunted هیچ گونه نوآوری به همراه ندارد. تنها ویژگی جدید این بخش، اضافه شدن یک مهارت جدید به شاخه مهارت‌هاست که کار را برای مخفی کاری تا حدودی ساده‌تر می‌کند. به واسطه این قابلیت که Death Veil نام دارد، درصورتی که دشمنان را  مخفیانه بکشید جسد آن‌ها به طور کامل دود می‌شود. متاسفانه این تنها ویژگی جدیدی است که  شما در سرتاسر این افزونه مشاهده خواهید کرد که نبود هیچ قابلیت جدید دیگری باعث نا امیدکنندگی بیش از پیش بازی در این بخش می‌شود. هم‌چنین از نقص‌های بزرگ دیگر می‌توان به کمبود تنوع در مراحل، طراحی خسته کننده و تکراری آن‌ها و درکل به محتوای پایین بازی از لحاظ گیم‌پلی اشاره کرد، به شکلی که می‌توان کل این قسمت را در چیزی حدود ۲ ساعت و یا کمتر به پایان رساند! برای مثال در برخی از مراحل شما وظیفه دارید تا تعدادی گرگ را در اطراف مقدونیه شکار کنید، تعدادی آیتم را به صاحبان آن برسانید و کارهای تکراری که به احتمال زیاد بیش بیش از ده بار در خلال بازی اصلی انجام داده‌اید را تکرار کنید. البته لازم  به ذکر است که این افزونه همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردم، فرقه جدیدی را وارد دنیای بازی می‌کند. در مجموع شش عضو از شاخه شکارچیان وجود دارد که مکانیزم شناسایی و کشتن آن‌ها عیناً شبیه به سیستم بازی اصلی و کشتن Cultist ها است.

بازی Assassin's Creed Odyssey

در بخش طراحی و گرافیک هنری نیز به هیچ عنوان تغییر خاصی در مقایسه با بازی اصلی دیده نمی‌شود. از آن‌جایی که هیچ نوع محیط جدیدی به بازی اضافه نشده، این مورد کاملاً قابل چشم پوشی است. طراحی شخصیت‌های جدید در سطح خوبی قرار دارد، چهره و لباس‌های آن‌ها پرجزئیات بوده و زره‌های جدیدی که به بازی افزوده شده‌‍اند نیز به طور کامل از نظر ظاهری با زره‌ها وسلاح‌های یونانی تفاوت دارند. البته یکی از ضعف‌هایی که در بخش طراحی از تیم طراحی یوبی‌سافت انتظار نمی‌رفت، استفاده از طرح‌های عربی برروی کلاهخود برخی از شخصیت‌های ایرانی است.

از دیگر مواردی که فقدان آن به طور کامل در بازی حس می‌شود، این است که تمامی شخصیت‌های جدید به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و هیچ‌کدام حتی برای یک لحظه و یک کلمه از زبان مادری خود استفاده نخواهند کرد که البته برای بازی که در یونان واقع شده اما پشتیبانی از زبان یونانی در آن وجود ندارد، چندان نکته منفی بزرگی محسوب نمی‌شود! البته ناگفته نماند که شخصیت‌های  جدید دارای لهجه‌های متفاوتی نسبت به مردم یونان موجود در  بازی هستند که این سطح از توجه به جزئیات کاملاً قابل قبول است.

در پایان می‌توان گفت که در حال حاضر شرایط بازی این‌طور به نظر می‌رسد که یوبی‌سافت با تقسیم‌بندی و خرد کردن محتوای یک DLC کامل، صرفا به دلیل بالا نگاه داشتن میزان افرادی که در طی یک مدت زمان مشخص به سراغ بازی می‌روند، به بدنه اصلی آن که شامل محتوای ارزشمند و یا حتی ارزش خرید آن است آسیب وارد کرده؛ چرا که این نوع تصمیم‌گیری باعث شده تا محتوای نخستین قسمت شدیدا کم و کوتاه باشد و داستان آن درست در لحظاتی که هیجان‌انگیز و لذت بخش می‌شود، به پایان برسد. باید دید که آیا عملکرد قسمت‌های بعدی و یا حتی افزونه دوم (The Fate of Atlantis) نیز به همین شکل خواهد بود یا وضعیت تغییر خواهد کرد. درحال حاضر توصیه می‌کنم برای خرید این DLC دست نگه دارید تا تمامی قسمت های آن عرضه شود، مگر درصورتی که از طرفداران قدیمی سری باشید و بخواهید تا از مهم‌ترین داستان‌ در کل سری با خبر شوید و کمی حس و حال اَسسینی را بعد از ساعت‌ها تجربه بازی اصلی تجربه کنید!

مجموع امتیاز - 7

7

امتیاز بازی سنتر

نقاط قوت:
داستان قوی و روایت فوق‌العاده
شخصیت پردازی‌های عالی
مشاهده تاثیر برخی از انتخاب‌های بازیکن در جریان بازی اصلی
نقاط ضعف:
مدت زمان گیمپلی کوتاه است
محتوای کم
بازی از مشکل کمبود تنوع در طراحی مراحل رنج میبرد

User Rating: 2.95 ( 1 votes)

شروین ژاوه

Nigh is the Time of Madness and Disdain

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا