بررسیکامپیوتر

بررسی بازی Jagged Alliance: Rage!

سری بازی‌های «Jagged Alliance» شاید عناوین زیادی در طول تاریخ بیست و چند ساله خود منتشر نکرده باشد اما بهرحال یکی از قدیمی‌ترین فرنچایزهاییست که کجدار و مریز به مدت سه دهه به حیات خود ادامه داده است. بازسازی چندباره یکی از نسخه‌ها، عرضه بر روی کنسول‌های دستی و ساخت نسخه‌ای با بودجه تأمین شده از پلتفرم کیک‌استارتر فقط بخشی از سرگذشت این سری بازی به حساب می‌آید. مدت کوتاهی از انتشار نسخه جدید این سری یعنی «بازی Jagged Alliance: Rage!» می‌گذرد و رفتار بازی جدید با تاریخچه سری حکم یک ماجراجویی تازه را دارد. سازندگان تصمیم گرفتند که داستان و ماجراهای این قسمت، ادامه‌ای مستقیم بر اولین قسمت این سری بازی باشد. آیا نتیجه نهایی، اثری رضایت‌بخش از آب در آمده است؟

بازی Jagged Alliance: Rage!

همانطور که اشاره شد داستان ادامه مستقیمی برای قسمت اول به حساب می‌آید. شخصیت‌های اصلی داستان به عنوان تعدادی از مزدورهای قسمت اول در نظر گرفته شده‌اند که 20 سال فعالیت در قامت یک مزدور و آدمکش، فشار روانی بسیاری بر آنها وارد آورده و با وجود افزایش توانمندی‌هایشان به علت تجاربی که در طول 20 سال کسب کرده‌اند، آسیب‌دیدگی‌های فراوانی دارند که بر روی عملکرد کلی آنها اثرات جبران ناپذیری گذاشته‌است. داستان بازی با یک میان‌پرده ساده از فردی که هلیکوپترش دچار نقص فنی شده و از گروه مزدوران تحت کنترل ما در خواست کمک دارد، شروع می‌شود. دو نفر از اعضای گروه مأمور می‌شوند تا به جزیره‌ای که هلیکوپتر در آن سقوط کرده بروند و این فرد را نجات دهند اما به محض رسیدن به این جزیره توسط نیروهای تا دندان مسلح دستگیر می‌شوند و از اینجا مزدورهای داستان با مجموعه‌ای از حوادث پیچیده شامل حضور ناخواسته در جنگی نابرابر، گورهای دسته جمعی از افراد بیگناه، دانشمندی دیوانه و چندین و چند مسئله این‌چنینی رو به رو می‌شوند.

داستان Jagged Alliance: Rage! پیچیدگی‌های بزرگی ندارد و دست به نوآوری‌های قابل توجهی در روایت خود نمی‌زند. مشابه این داستان را تا به حال چندین بار دیده‌ایم که چند سرباز یا جنگجو به طور ناخواسته وارد ماجرایی می‌شوند که نیاز به توانمندی‌های آنها دارد اما مأموریت این گروه چیز دیگریست. اینجا هم مانند خیلی از آثار مشابه در خلال صحبت‌ها جملاتی در مورد جنگ و اثرات منفی جنگ بر افراد عادی رد و بدل می‌شود که متأسفانه سازندگان بازی فراتر از چندین جمله شعاری به این مسائل نمی‌پردازند و توجه به این مسائل از عمق کافی برخوردار نیست و چیز تازه‌ای به نظرات معمول در این زمینه اضافه نمی‌شود. هر کدام از شخصیت‌های قابل بازی خصوصیات رفتاری خاص خود را دارند و این خصوصیت‌های شخصیتی در قالب دیالوگ‌ها و رفتارهایی که شخصیت‌ها در برخوردهای موجود در بازی به کار می‌برند باعث شده تا اشتیاقی به استفاده از شخصیت‌های مختلف در گیمر ایجاد شود تا برداشت‌های متفاوتی که شخصیت‌های مختلف از موقعیت‌های یکسان دارند را مشاهده کنند. با این وجود فشار جنگ بر روح و روان این مزدورها هم، مانند تم‌های داستان اصلی پرداخت عمیقی ندارند و بیشتر به عنوان مکانیک‌های گیم‌پلی به کار می‌روند تا به عنوان ابزار داستانگویی.

بررسی بخش گیم پلی بازی برای من به عنوان کسی که سالها منتظر یک Jagged Alliance واقعی بوده اصلاً کار ساده‌ای نیست، از طرفی سازندگان خصوصیاتی که وعده داده بودند را در بازی خود قرار داده‌اند و از طرفی دیگر به جز یکی دو مورد، درصد بسیاری کمی از خصوصیاتی که از یک بازی با نام Jagged Alliance انتظار می‌رود در بازی وجود دارند. رفتار سازندگان بازی نسبت به بازخوردهای طرفداران دو آتشه این سری بازی‌ها به صورتی بوده که باعث شده تا با یک دید کاملاً منفی به سراغ بازی برویم. در Jagged Alliance: Rage! خبری از استخدام مزدورها، کنترل منابع و یا مدیریت سازمان عریض و طویلی که این مزدورها را پرورش می‌دهد نیست. کلیت بازی تقریباً یک مأموریت اصلیست که در چند نقشه کوچکِ تقریباً مشابه دنبال می‌شود و باید به صورت نوبتی یا به صورت جنگ و کشتار و یا به صورت مخفیانه با انجام هدفی مشخص از این نقشه‌ها عبور کرده و خودتان را به نقطه خروج برسانید. در ابتدای کار از بین 6 شخصیت اولیه فقط دو نفر را انتخاب می‌کنید تا بازی را از طریق آنها انجام دهید. ویژگی‌های شخصیتی این مزدورها که در بخش داستانی هم به آنها اشاره کردیم، در بخش گیم‌پلی نمود بیشتری پیدا می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود که انتخاب درست شخصیت‌ها مهمترین تصمیمی باشد که گیمر تا انتهای بازی خواهد گرفت.

بازی Jagged Alliance: Rage!

هماهنگی مناسب بین ویژگی‌های این شخصیت‌ها در ابتدای بازی در لحظاتی که کار در یکی از نقشه‌ها گره خورده مهمترین عامل نجات به حساب می‌آید، انتخاب دو شخصیت که در ویژگی‌های مخفی‌کاری قوی اما در ویژگی‌های مبارزات مسلح ضعیف هستند، در برخی مواقع ممکن است باعث اتلاف وقت و خشم و عصبانیت گیمر شود در حالیکه با داشتن یک شخصیت جنگجو می‌شد به راحتی از این نقشه عبور ‌کرد. بازی سه درجه سختی مختلف دارد اما در آسانترین درجه سختی هم دشمنان عملکرد قابل قبولی از خود نشان می‌دهند و عبور موفقیت‌آمیز از نقشه‌ها چه به صورت مخفیانه و چه به صورت پر سر و صدا، نیازمند بررسی دقیق نقشه، توجه دقیق به روتین دشمنان و سپس طرح ریزی راهکاری مناسب سبک بازی شماست، هر چند طراحی سازندگان بیشتر بر پایه مخفی‌کاری بنا شده است.

مکانیک اصلی دیگر بازی، مکانیک‌های بقا هستند. به جز خط سلامت اصلی هر شخصیت، میزان تشنگی و سیستم دفاعی بدن این شخصیت‌ها هم اهمیت بسیاری در موفقیت شما دارند و همچنین سلاح‌های مورد استفاده در بازی در اثر استفاده، کارایی اولیه خود را از دست می‌دهند. در چنین شرایطی در لحظات بین نقشه‌ها این امکان برای شما وجود دارد که به امور سلامتی شخصیت‌ها و تعمیر وسایل بپردازید اما استفاده زیاد از حد از این امکان با توجه به اینکه گاهاً دشمن در تعقیب شماست، ممکن است به ضرر شما تمام شود و گاهی مجبور شوید تا به سیوهای کمی قبلتر برگردید و با مدیریت بهتر اجازه محاصره شدن توسط دشمنان را ندهید. گیم‌پلی بازی با در نظر گرفتن اینکه از نام و نشان Jagged Alliance استفاده می‌کند کمبودهای قابل توجهی دارد اما پکیج ارائه شده تمام وظایف خود را به درستی انجام می‌دهد و Jagged Alliance: Rage! به عنوان یک بازی در سبک نوبتی-تاکتیکی اثری قابل قبول به حساب می‌آید و با پیشروی در بازی و دسترسی به امکانات بیشتر و گسترده‌تر جذابیت گیم‌پلی بازی بیشتر هم می‌شود، هر چند در طراحی نقشه‌های مختلف خلاقیت زیادی به کار گرفته نشده و از میانه‌های راه بازی در این زمینه به تکرار می‌افتد و کم کم خسته‌کننده می‌شود.

کلیت طراحی گرافیکی بازی جذابیت بصری قابل قبولی دارد و انیمیشن‌های مختلف شخصیت‌ها هم از کیفیت کافی برخوردار هستند. مشکل این بخش بیشتر به تکراری شدن محیط‌ها بر‌می‌گردد که وقتی با تکراری شدن طراحی مراحل همراه می‌شوند، تبدیل به یک نکته منفی غیرقابل چشم‌پوشی می‌شود. دقت به جزئیات در طراحی شخصیت‌ها، خصوصاً زمانی که ابزارهای مورد استفاده از آنها را تغییر می‌دهیم به خوبی انجام گرفته است. در بخش موسیقی و صداگذاری، بازی به هیچ وجه نمره قبولی نمی‌گیرد. در میان تمام قطعات موسیقی متن بازی حتی یک قطعه جذاب و به یادماندنی شنیده نمی‌شود و صداپیشگی شخصیت‌ها نه تنها کیفیت قابل قبولی ندارد بلکه در لحظاتی حتی بسیار مضحک به نظر می‌رسد.

بازی Jagged Alliance: Rage!

Jagged Alliance: Rage! مثل بیشتر آثاری که بعد از قسمت دوم با استفاده از نام تجاری Jagged Alliance منتشر شدند، آن چیزی نیست که طرفداران سالهاست انتظار آن را می‌کشیدند. بازی در ارائه یک گیم‌پلی نوبتی به موفقیت خوبی دست یافته و سیستم‌های بقا در شروع بازی تجربه هیجان انگیزی را رقم می‌زنند ولی در دیگر بخش‌ها و به عنوان اثری که از نام Jagged Alliance استفاده می‌کند، در کمال تأسف اثریست با کمبودهایی واضح که موجب ناامیدی طرفداران قدیمی می‌شود و به علت وجود بازی‌هایی بهتر در ژانر نوبتی-تاکتیکی، احتمالاً در جذب مخاطب جدید هم چندان موفق عمل نکند.

بررسی بازی Jagged Alliance: Rage! بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازی‌سنتر نوشته شده است.

مجموع امتیاز - 6

6

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
سیستم مبارزات خیلی خوب
طراحی خوب هوش مصنوعی دشمنان
نقاط ضعف:
تکراری شدن ریتم بازی
کوچک بودن نقشه‌ها
موسیقی و صداگذاری ضعیف
فقدان ویژگی‌های مهمی از سری Jagged Alliance

User Rating: Be the first one !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا