بررسیپلی استیشن 4

نقد بازی Call of Duty: Black Ops 4

ساخت سری «Call of Duty» که حالا چند سالی‌ است به صورت چرخشی توسط سه استدیوی مختلف انجام می‌گیرد، این بار نیز پس از گذشت سه سال به دست استدیوی «Treyarch» افتاد و آن‌ها نیز با عنوان «Black Ops 4» به بازار بازی‌های رایانه‌ای بازگشتند. این بازگشت اما چندان هم بی‌حاشیه نبود؛ پس شنیدن حذف قسمت کمپین داستانی از کل بازی، موج نظرات گوناگونی به سمت Black Ops 4 روانه شد. خیلی‌ها این امر را ناشی از توجه سازندگان به مسائل تجاری می‌دانستند و عده‌ای نیز این کار را در راستای خواسته‌های طرفداران این سری می‌دیدند. هر چه که بود، BO4 بدون داشتن بخش تک‌نفره داستانی عرضه شده و البته در کنار بخش‌های مولتی‌پلیر، قسمت بتل رویال آن با نام «Blackout» در بازی حضور دارد. در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به بخش‌های مختلف این نسخه تا ببینیم آیا تغییرات اساسی Treyarch در مجموع روند مثبتی را طی کرده است یا دست به ریسکی زده که برایش گران تمام خواهد شد؟

همانطور که اشاره کردیم، در BO4 کمپین داستانی به طور کامل حذف شده است. این در حالی است که بخش داستانی در شماره‌های پیشین Black Ops همیشه یکی از نقاط قوت آن‌ها به شمار می‌رفت. در عین اینکه حذف چنین قسمتی بیشتر شبیه به ریسکی بزرگ برای Treyarch بود، اما توجه کامل به بخش چندنفره آنلاین به عنوان هسته اصلی و اساسی این سری نیز به اندازه کافی می‌توانست خاطر مخاطبان را راحت نگاه دارد. در نهایت اما نبود چنین بخشی را هر چند نمی‌توان به عنوان یک نکته‌ منفی بزرگ بدانیم، چرا که Treyarch در باقی قسمت‌های بازی سنگ تمام گذاشته و تجربه فوق‌العاده‌ای برای مخاطبان و به ویژه طرفداران پروپاقرصش به ارمغان آورده است، ولی باز هم بسیاری از طرفداران این سری، سال‌ها از بخش داستانی آن لذت برده‌اند و حذف این قسمت می‌تواند برای آن‌ها تا حدودی ناامید کننده باشد.

 width=در BO4 قسمت کمپین داستانی تک‌نفره به صورت سنتی وجود ندارد، ولی این به معنای نبود داستان نیست. بخشی تحت عنوان «Specialist HQ» در بازی گنجانده شده که به معرفی هرکدام از شخصیت‌های قابل بازی می‌پردازد و داستان کلی آن‌ها را روایت می‌کند. این Specialistها هرکدام دارای مهارت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که در این بخش، آموزش‌های گوناگونی نیز در رابطه با نحوه به کار گیری قدرت‌های منحصر به فردشان و حتی نحوه مقابله در مواجهه با هرکدام از آن‌ها به مخاطبان ارائه می‌شود. شخصیت‌های قابل بازی شامل ده نفر می‌شوند که شش تای آن‌ها را در BO3 ملاقات کرده بودیم و چهار نفر دیگر نیز شخصیت‌های تازه این سری محسوب می‌شوند. نحوه روایت ماجرای این شخصیت‌ها نیز در خلال ماموریت‌های بخش Specialist HQ که جنبه آموزشی دارند صورت می‌پذیرد و در این بین حتی شاهد میان‌پرده‌های مختلفی نیز هستیم. در پایان هرکدام از این ماموریت‌های آموزشی، یکی از مدهای چند نفره نیز به طور کامل توضیح داده می‌شود و با تجربه یک دست انجام آن، تمام مقدمات لازم برای شروع قسمت مولتی‌پلیر محیا خواهد بود.

به قسمت مولتی‌پلیر که برسید، به بهترین و کامل‌ترین بخش چندنفره آنلاین سال‌های اخیر برخواهید خورد. علاوه بر حضور تمامی مدهای کلاسیک و قدیمی نظیر «Team Death Match»، «Domination»، «Kill Confirmed» و… دو حالت جدید نیز تحت عناوین «Control» و «Heist» اضافه شده‌اند که مجموعه پیشین را کامل‌تر از قبل کرده‌اند. البته این حالت‌ها به طور کلی از نو طراحی نشده‌اند، بلکه به نوعی ترکیب چند مد قدیمی‌تر هستند. برای مثال در Control در هر دور مناطقی وجود دارند که هر تیم باید آن‌ها را تسخیر کنند و سپس با دفاع از آن مناطق، تا پایان زمان مشخص شده به تیم مقابل اجازه دسترسی به آن‌ها را ندهند. همچنین در این بین هر تیمی که بتواند ۳۰ بار دشمنان تیم مقابل را بکشد برنده خواهد بود. در دیگر حالت تازه یعنی Heist نیز باید در هر دور پولی که به صورت رندوم در یکی از نقاط نقشه ظاهر می‌شود توسط تیم‌ها جمع آوری شود و به مکان رندوم دیگری که مشخص خواهد شد انتقال یابد. در این بخش هر بازیکن فقط یک جان خواهد داشت و همین مورد روند Heist را چالشی می‌کند.

 width=به طور کلی با وجود ده شخصیت مختلف و قدرت‌های متنوع هرکدام از آن‌ها، گیم‌پلی حالات مختلف بخش مولتی‌پلیر خصوصاً بخش‌های تازه آن، حالتی تاکتیکی به خود گرفته و داشتن انواع استراتژی‌های گوناگون برای برنده شدن لازم است. ویژگی‌های منحصر به فرد شخصیت‌ها کاملاً در هرکدام از حالات آنلاین به کار می‌آیند و همین امر تجربه حالات آن را بیش از پیش لذت‌بخش کرده است. در عین حال گیم‌پلی سری Black Ops دچار دگرگونی‌های اساسی دیگری نیز شده است. دیگر خبری از راه رفتن روی دیوار یا پرش‌های بلند نیست و وجود دیگر ویژگی‌های عجیب و غریب نظیر قلاب نیز در حد بسیار کمی در گیم‌پلی بازی حضور دارند. همچنین برای اولین بار در این سری، روند پرشدن خط سلامت شخصیت‌ها نیز به صورت دستی و با پک‌های کمک‌های اولیه صورت می‌پذیرد که در نوع خود جدید و جالب است. همین موارد سبب شده‌اند تا علی‌رغم وجود Respawn شدن بدون ‌تاخیر، گیم‌پلی راندهای مختلف بازی روند کندتری داشته و تاکتیکی شدن آن‌ را به همراه داشته باشد. علاوه بر موارد گفته شده، بالانس بودن بازی در حالات مختلف به خوبی قابل مشاهده است و در طول مبارزات به ندرت پیش خواهد آمد که یک‌طرفه شدنشان را شاهد باشید. Black Ops 4 برای آپگریدها و شخصی‌سازی‌های مخاطبان نیز سنگ تمام گذاشته و تقریباً بیشتر از هروقتی می‌توان احساس آزادی عمل در رابطه با آپگرید کردن اسلحه‌های موجود در بازی داشت و در کنار آن ساخت کلاس‌های مورد نظر مخاطبان به شیوه‌های متنوعی قابل دسترسی هستند.

سرورهای بازی نیز در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند و تمامی تیرها بدون کوچک‌ترین مشکلی به دشمنان اصابت می‌کند. این امر برای مخاطبانی مانند ما که وضعیت جالبی در رابطه با اینترنت در کشور نداریم نکته بسیار مثبتی به شمار می‌رود. در طول چند روزی که بخش‌ها و مدهای مختلف BO4‌ را آزمایش کردم، حتی یک بار هم دچار مشکلات اتصال شبکه اینترنت نشدم و برای پیدا کردن انواع بازی‌ها نیز در کوتاه‌ترین زمان به پلیرهای سایر نقاط جهان متصل شدم.

 width=یکی از اصلی‌ترین بخش‌های چند سال اخیر در سری Call of Duty، یعنی مد زامبی نیز با دستانی پر بازگشته است. بدون شک می‌توان از مد زامبی موجود در BO4 به عنوان یکی از کامل‌ترین و پر و پیمان‌ترین نوع آن در میان نسخه‌های متعدد CoD نام برد. سه خط داستانی متفاوت با نام‌های «Voyage of the Despair»، «IX» و «Blood and the Dead» در بازی حضور دارند که بخش‌های Voyage of the Despair و IX با شخصیت‌هایی جدید و داستان‌هایی تازه پا به دنیای CoD گذاشته‌اند. مورد اول داستانی در زمینه کشتی تایتانیک و روایت داستان زامبی‌-مانند آن پیش از برخورد با کوه یخی دارد و مورد دوم نیز داستان امپراطوری روم و زامبی‌های گلادیاتور را به تصویر می‌کشد. در نهایت Blood of the Dead بازسازی یکی از نسخه‌های قدیمی‌تر بخش زامبی در BO2 است که پیش‌تر با نام «Mob of the Dead» و در جزیره آلکاتراز به وقوع پیوسته بود. تمامی بخش‌های زامبی دارای عمق زیادی هستند و با مخاطبان را با خیل عظیمی از Easter Eggها و نکات ریز داستانی مواجه خواهند ساخت. فیزیک منحصر به فرد طراحی شده برای محیط‌های این سه نقشه نیز به خوبی پیاده شده‌اند و می‌توانید مطمئن باشید که اتمسفر همیشگی بخش زامبی را در BO4 شاهد خواهید بود. برای هرکدام از مپ‌های یاد شده، حالت «Rush» نیز در نظر گرفته شده که در آن تنها موج‌های متعدد زامبی‌ها به سراغتان می‌آیند و لازم به خرج کردن پول‌ها برای باز کردن درها و حل کردن پازل‌های موجودشان نیست. با تمام این اوصاف، لذت بازی کردن مدهای زامبی و پیدا کردن سر و نخ‌ها و دیگر ریزه‌کاری‌های موجود در محیط‌های آن، خصوصاً به همراه دیگر بازیکنان می‌تواند ساعت‌ها شما را میخکوب کند.

Treyarch در زمینه بخش‌های بصری و طراحی مراحل BO4 نیز چیزی کم نگذاشته است. کیفیت ساخت مدل‌ها در سطح مناسبی قرار دارد و مهم‌تر از آن، اجرای بازی به صورتی بسیار روان و معمولاً روی ۶۰ فریم بر ثانیه، دنبال می‌شود. هرکدام از نقشه‌های موجود در بخش مولتی‌پلیر با وسواس بسیار خوبی طراحی شده‌ است و می‌تواند تضمین کننده مبارزاتی جذاب، نیازمند استراتژی و تاکتیک و همچنین با سرعت مناسب باشد. از طرف دیگر همین طراحی بهینه در مورد نقشه‌های بخش زامبی نیز صادق است. افکت‌های تصویری، انفجارها، انیمیشن شخصیت‌ها، دشمنان و دیگر آبجکت‌های موجود در بازی همگی به خوبی رندر شده‌اند و خروجی کار، نتیجه‌ای شده است تا دیگر قسمت‌های خوب بازی را تکمیل کند و نتیجه‌ای دلچسب برای مخاطبانش به همراه داشته باشد.

 width=در حالی که این روزها تب و تاب عناوین بتل‌رویال به اوج خود رسیده و سازندگان عناوینی مثل «Fortnite» و «PUBG» میلیون‌ها دلار از این عناوین درآمد کسب می‌کنند، دور از ذهن نبود که بقیه ناشرها تا قبل از اشباع شدن بازار، به ساخت عناوین بتل‌رویال روی آورند. در بین ده‌ها عنوانی که در حال توسعه هستند، شاید بتوان عنوان «Call of Duty: Black Ops 4» را به مورد انتظارترین بازی بتل‌رویال نام برد. در حالی که از سویی به نظر نمی‌رسد گیم‌پلی و مکانیزم CoD برای یک عنوان بتل‌رویال مناسب باشد و از طرف دیگر موتور گرافیکی بازی نیز توان کافی برای ارائه این مد بزرگ را نداشته باشد، اما اکتیویژن تصمیم گرفت تا این مد پرطرفدار را به عنوان یکی از بخش‌های BO4 قرار دهد. این بخش در بازی تحت نام «Blackout» شناخته می‌شود و در ادامه خواهیم دید آیا توان رقابت با عناوینی مانند فورتنایت و پابجی را دارد یا خیر.

هسته اصلی بخش چند نفره CoD و مخصوصاً سری BO بر پایه سرعت بالا و نقشه‌های نسبتاً کوچک بنا گشته ‌است. در حالی که روال همیشگی به این صورت بود که در نقشه‌هایی با وسعت کم قرار گرفته و در قالب دو تیم شش نفره در مقابل یک‌دیگر به بازی بپردازیم، حال در بخش بلک‌اوت شاهد بعد جدیدی از گیم‌پلی CoD هستیم که شباهتی به هیچ کدام از شماره‌های قبلی این سری نداشته و قدمی در مسیری تازه برداشته است. بلک‌اوت بسته به انتخاب شما به صورت ۸۸ نفری در حالت تک و دو نفری و به صورت ۱۰۰ نفری در حالت تیمی برگزار می‌شود و همانند دیگر عناوین این سبک شما باید برای زنده ماندن بجنگید. این مد همانند پابجی و فورت‌نایت به این صورت است که بازی را از داخل هواپیما شروع کرده، منطقه مورد نظر خود را انتخاب و سپس با چتر پریده و بعد از رسیدن به زمین، باید به دنبال اسلحه، مهمات و بسته‌های سلامتی بروید و در این بین با بقیه پلیر ها بجنگید و در نهایت به مناطق امنی که بازی به صورت رندوم برای شما مشخص می‌کند، رسیده و زنده بمانید. هر چند هسته اصلی CoD برای گیم‌پلی بازی استفاده شده، اما با شروع این بخش متوجه خواهید شد که بلک‌اوت از سرعت کمتری نسبت به دیگر بخش‌های CoD برخوردار است و همین امر سبب شده تا دیگر استراتژی‌هایی که برای بخش مولتی‌پلیر بازی استفاده می‌کردیم، کارایی زیادی در این بخش نداشته باشد. به لطف نقشه بسیار وسیع بازی، این‌بار کمتر شاهد درگیری‌های نزدیک خواهیم بود و اکثر درگیری‌ها از فاصله‌های دور و با استفاده از اسنایپر یا اسلحه‌های دوربرد انجام می‌شود. سازندگان بازی سعی کرده‌اند تا اسلحه‌های فراوانی را در بازی قرار دهند و به همین دلیل CoD چندین قدم جلوتر از دیگر عناوین این بخش از لحاظ کمیت قرار دارد، علاوه بر این تمام اسلحه‌های بازی قابل شخصی‌سازی هستند. به عنوان مثال اسلحه معروف «Swordfish» را وقتی پیدا کنید، نه دوربینی دارد و نه خشاب اضافه‌ای، اما با جست و جو در خانه‌های درون نقشه می‌توانید بخش‌های مختلفی برای این اسلحه را بیابید. از خشاب اضافه گرفته تا دوربین با امکان زوم چهار برابر بیشتر مواردی هستند که می‌تواند برای اسلحه‌های درون بازی استفاده کرد. همان طور که اشاره شد طیف وسیعی از اسلحه‌های مختلف مثل انواع مختلف شات‌گان، اسالت رایفل، و اسنایپر در بازی موجود هستند و بسته به شرایط نبرد می‌توانید از این اسلحه‌ها استفاده کنید. یکی دیگر از مواردی که از بخش چند نفره به بلک‌اوت آمده، امکان استفاده از «پرک» های مختلف است که در طول بازی قابلیت‌های مختلفی را در اختیار ما قرار می‌دهد. قابلیت‌هایی مثل اکسیژن بیشتر داخل آب، حرکت سریع‌تر و… که البته هر کدام از آن‌ها دارای محدودیت زمانی هستند و بعضا تاثیر خاصی بر روی روند بازی نخواهند گذاشت، هر چند استفاده از این قدرت‌ها برتری نسبتا کوتاهی در نبرد ها به ما می‌دهند. به عنوان مثال با استفاده از یکی از پرک‌ها می‌توان محل دقیق وسایل نقلیه را شناسایی کرد و با استفاده از آن از مهلکه جان سالم به در برد. وسایل نقلیه هیچ‌وقت نقشی در بخش چند نفره سری CoD نداشتند، اما به لطف بلک‌اوت برای اولین بار در سری شاهد حضور قدرتمند این بخش در بازی خواهیم بود. در حالیکه تعداد وسایل نقلیه بازی تنها به کامیون، هلیکوپتر و موتور چهارچرخ ختم می‌شود، اما همین انتخاب‌های محدود بسیار کار‌آمد بوده و رنگ‌ و بوی تازه‌ای به این بخش داده ‌است. به خصوص در حالت چهار نفره که بازیکنان این امکان را خواهند داشت تا سوار هلیکوپتر شده و از آسمان به شکار بقیه بازیکنان بپردازند. البته انهدام این وسایل نقلیه هم به راحتی انجام می‌گیرد تا در نهایت بالانس بازی را برهم نزند . در بخش انتخاب شخصیت‌، چهره‌های نام آشنایی مثل «وود»، «گوست» و چندین شخصیت آشنای دیگر به چشم می‌خورد که با انجام ماموریت‌های مربوط به این شخصیت‌ها و یا افزایش سطح می‌توانید با هر کدام از آن‌ها به بازی بپردازید. البته افزایش سطح در بازی کار ساده‌ای نبوده و باز کردن هر کدام از این شخصیت‌ها بسیار طول خواهد کشید، خوشبختانه این شخصیت‌ها تنها از لحاظ ظاهری با یک‌دیگر تفاوت دارند.

 width=نقشه‌ای که برای بلک‌اوت در نظر گرفته شده، یکی از بهترین نقشه‌های کل سری است. نقشه وسیعی که از مناطق مختلفی از «Nuke Town» تا تیمارستان تشکیل شده و هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. به عنوان مثال در Nuke Town، نقشه معروف BO1 بازسازی شده و علاوه بر آن بقیه شهر هم برای این بخش ساخته که به دلیل حملات هسته‌ای ویران گشته‌اند. همچنین در این منطقه سرپناه‌های زیر زمینی هم وجود دارد که می‌توان وارد آن‌ها شد و اسلحه‌های مختلفی را پیدا کرد. با این وجود به دلیل وسعت بیش از حد نقشه، در اکثر موارد حس می‌کنید که تنها و تنها این شما هستید که در نقشه بازی حضور دارید. به همین دلیل اکثر دفعاتی که بازی کردم، به جز دقایق آخر بازی که اوج هیجان را حس می‌کردم، بقیه موارد خبری از نبرد و درگیری های بزرگ نبود و دقایق زیادی به دنبال پیدا کردن بقیه بازیکن‌ها بودم که این امر موجب شده در اکثر دست‌ها، دقایق ابتدایی تا حدودی خسته کننده دنبال شود. دیگر مورد اضافه شده به بازی مربوط به زامبی‌های بخش «زامبی» است. به این صورت که در هر بازی در مناطقی از نقشه زامبی‌ها حضور خواهند داشت و با کشتن آن‌ها می‌توانید اسلحه‌های بهتر و آرمور به دست آورید. این زامبی‌ها گرچه تاثیر چندانی در روند بازی نخواهند گذاشت ولی حداقل حضور آن‌ها باعث شلوغ شدن بخشی از محیط خواهد شد! یکی دیگر از مواردی که در بازی وجود دارد، «Friendly Fire» یا همان امکان تیر‌اندازی به یاران خودی است. هر چند این قابلیت باعث حساس‌تر شدن نبرد‌ های بازی می‌شود، اما در این بین بارها تجربه کشته‌شدن توسط هم تیمی‌های خودم را تجربه کردم و آن‌‌ها هم فقط به خاطر تصاحب کردن اسلحه‌های من دست به این کار زدند.

از لحاظ بصری هم بلک‌اوت تفاوت فاحشی با مد های دیگر BO4 دارد و کیفیت گرافیکی آن پایین‌تر از سایر بخش‌ها است، البته گرافیک بازی در مقایسه با دیگر عناوین این سبک قابل قبول است. در سوی دیگر بازی در بعد تکنیکی نمره‌ قابل قبولی را به دست می‌آورد و ارایه دهنده تجربه‌ای نرم و روان است. هر چند بلک‌اوت در کل ویژگی جدیدی را به سبک بتل‌رویال اضافه نمی‌کند و دنباله‌رو همان مسیر پابجی و فورت‌نایت است، اما به لطف هسته‌ گیم‌پلی CoD موفق شده تا به یکی از جذاب‌ترین عناوین بتل‌رویال تبدیل شده و همانند بخش چند نفره، تا مدت‌ها ما را سرگرم نماید. به نظر می‌رسد بتوان از این عنوان به عنوان بلوغ سبک بتل رویال نام برد. عنوانی که همانند رقبا خود در حال حاضر از مشکلات تکنیکی و مشکلات زمان عرضه رنج نبرده و ارایه دهنده تجربه‌ کاملی برای علاقمندان به این سبک است.

 width=با وجود حذف بخش کمپین داستانی، BO4 یکی از بهترین تجربه‌های ممکن برای سری Call of Duty است. قسمت مولتی‌پلیر کامل، بخش‌های عمیق و متعدد زامبی، مد جدید Blackout در زمینه اضافه شدن بتل‌رویال به بازی و پیاده‌سازی درست تمامی قسمت‌های موردنظر سازندگان در نهایت مجموعه‌ای را پیش رویمان قرار داده‌اند که بیش از پیش از جدیدترین ساخته Treyarch لذت ببریم و بدانیم گاهی تصمیماتی که در خلاف جهت کلیشه‌های موجود هستند نیز می‌توانند نتیجه‌ مثبتی را بوجود بیاورند.

نویسنده بخش Blackout: بهرام بی غرض

نقد و بررسی بازی Call of Duty: Black Ops 4 بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازیسنتر نوشته شده است.

مجموع امتیاز - 8.5

8.5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
تکنیکی شدن روند مبارزات در بخش مولتی‌پلیر
امکان بازی با شخصیت‌های به یاد ماندنی سری
بخش Specialist
نقشه‌های زیاد قسمت زامبی
استفاده مناسب از گیم‌پلی سری در بخش بتل‌رویال
نقاط ضعف:
روند کند در شروع مسابقات بتل‌رویال
گرافیک ضعیف بخش بتل‌رویال نسبت به سایر قسمت‌ها
حذف بخش داستانی برای بسیاری می‌تواند ناامید کننده باشد

User Rating: 4.67 ( 3 votes)

فرنود

عضو هیئت تحریریه بازی‌سنتر از سال ۸۹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا