بررسیپلی استیشن 4

نقد بازی V-Rally 4

سال‌ها قبل وقتی که هفت یا هشت ساله بودم و بازی کردن با کنسول «PlayStation» کار شب و روزم بود، با عنوانی آشنا شدم که تا به آن روز مانند آن را ندیده بودم. بازی مذکور در سبک مسابقه‌ای رالی بود و خوب به یاد دارم که هنگام تجربه آن با دوربین داخلی ماشین، به قدری با اتمسفر بازی خو گرفته بودم که با هر بار کشیده شدن ماشین روی پیست‌ گِلی‌اش، خود نیز به راست و چپ متمایل می‌شدم. آن عنوان چیزی نبود جز «V-Rally». بعد از آن سال‌های خاطره‌انگیز، عناوین زیادی در این سبک عرضه شدند که خیلی‌ از آن‌ها حرف بیشتری برای گفتن نداشتند و برخی نیز استانداردهای جدیدی برای مسابقه‌های رالی در بازی‌های کامپیوتری تعریف کردند. مهم‌ترینشان هم همان «Colin McRae Rally» بود که توسط «Codemasters» ساخته می‌شد و بعدها به سری «Dirt» بدل گشت. هرچه که بود، V-Rally پس از عرضه اولین نسخه‌اش در سال ۱۹۹۷، شماره دومش در سال ۱۹۹۹ و سومین شماره‌اش در سال ۲۰۰۳، برای همیشه به فراموشی سپرده شد. حال پس از گذشت بیش از ۱۵ سال از عرضه آخرین عنوان ساخته شده توسط «Eden Studios» (احتمالاً آن‌ها را با بازی «Alone in the Dark» که در سال ۲۰۰۸ روانه بازار شده بود، می‌شناسید)، این بار استدیوی «Kylotonn» پس از انتقال یافتن امتیاز این فرانچایز به «Bigben Interactive»، دست به ساخت ادامه‌ای بر سه نسخه پیشین V-Rally زده تا شاید این سری خاطره‌انگیز را بار دیگر سر زبان‌ها بندازد. تلاشی که به نظر با فاصله زیادی به بیرون پیست رقابت پرت شده است.

گیم‌پلی کنترل ماشین‌ها در V-Rally 4 تا حد زیادی به مانند دیگر عنوان ساخته شده دراین سال‌ها توسط Kylotonn، یعنی «WRC» دنبال می‌شود. با اینکه سعی شده تا با زنده کردن نام فرانچایزی قدیمی، بار دیگر سری V-Rally جان بگیرد، اما در طول بازی هیچ‌ نکته‌ای در راستای بازگشت به ریشه‌ها دیده نمی‌شود و اگر نام بازی هرچیز دیگری بود نیز هیچ‌ تفاوتی برای مخاطب نمی‌کرد، جز اینکه کسی بخواهد خود را با عدد ۴ موجود در عنوان بازی گول بزند. البته V-Rally 4 گیم‌پلی بدی ندارد، اذیت‌کننده نیست و حداقل استانداردها را نیز به مانند دیگر ساخته‌های Kylotonn رعایت کرده است. اما پس از مدتی متوجه خواهید شد که چیز جدیدی برای ارائه وجود ندارد. حتی تکلیف بازی با خودش نیز در این زمینه مشخص نیست. از طرفی می‌توان آن را از منظر یک عنوان رالی آرکید دید و از طرف دیگر با تنظیمات حرفه‌ای‌تر، عناصری از بازی‌های شبیه‌سازی در آن پیدا کرد. شاید همین باعث شده باشد تا بازی در ظاهر شدن در هردو نقش چندان اقبالی نداشته باشد. مکانیزم کنترل ماشین‌ها تا حدی معمولی هستند که حتی نحوه کنترل ماشین‌های رالی با ماشین‌های آفرود نیز چندان تفاوتی با یکدیگر نمی‌کنند.

همین که وارد منوی اصلی شوید، بخش‌های مختلف بازی را به راحتی خواهید یافت. قسمت اصلی V-Rally 4، به عبارتی همان بخش Campaign است و هدف نیز کامل مشخص. باید مسابقات مختلف در کلاس‌های گوناگون را انجام دهید، پول به دست بیاورید، تجهیزات بهتری بخرید و مسابقات بعدی را نیز آزاد کنید. به طور کلی مسابقات بازی شامل پنج کلاس مختلف می‌شود؛ مسابقات رالی معمولی به همراه کمک راننده، مسابقات رالی کراس (که در اینجا اسمش را V-Rally Cross گذاشته‌اند)، Hillclimb، مسابقات Buggy و Gymkhana (که با نام Extreme-Khana معرفی شده است). در هرکدام از کلاس‌های یاد شده، تعدادی مسابقه وجود دارند که با انجامشان می‌توانید با توجه به جایگاهی که مسابقه را در آن به اتمام می‌رسانید، کسب درآمد کنید. با درآمد حاصل نیز باید هم ماشین خود را تعمیر یا آپگرید کنید و در عین حال حقوق افرادی که در گروهتان شما را همراری می‌کنند را نیز پرداخت کنید. البته که خرید ماشین‌های بهتر نیز نیاز به صرف هزینه دارند و همچنین برای اینکه وارد مسابقات بعدی شوید نیز باید مقداری از درآمد خود را برای ورودی به مسابقات بدهید.

 width=

در حالی که کمیت پیست‌های موجود برای هرکدام از حالت‌ها چنگی به دل نمی‌زند، اما اکثرشان به خوبی طراحی شده‌اند و با تمام مشکلات موجود در گیم‌پلی، به تجربه رانندگی کردن جذابیت بیشتری می‌دهد. جدای بخش رالی و رالی‌کراس که کاملا معمولی هستند و هیچ نکته خاصی ندارند، دیگر بخش‌ها جذابیتی نسبی دارند. مسیرهای Buggy Racing یا همان مسابقات آفرود با پستی و بلندی‌های زیادی همراه است و مسابقه دادن در آن‌ها بدون چالش نیست. از دیگر حالات قابل انتخاب، Hillclimb است که شامل پیست‌هایی در مناطق کوهستانی می‌شود و باید مسیر مشخص شده را در کوتاه‌ترین زمان ممکن طی کرد. رانندگی در این پیست‌ها با توجه به اینکه روی آسفالت دنبال می‌شوند با سرعت بیشتری همراه است و چون رقیبانتان همزمان با شما مسابقه نمی‌دهند، فرصت خوبی است که علاوه بر تمرکز بر بازی، از محیط‌های زیبای پیرامون پیست نیز لذت ببرید. در نهایت یکی از جالب‌ترین بخش‌ها، مسابقات Extreme-Khana است که در آن پیست‌هایی با طراحی‌های جالب در محیط‌هایی مانند کارخانه‌های قدیمی یا فرودگاه قرار دارند و گذراندن مسیرهای آن بیشتر حالتی شبیه به بدل‌کاری دارد.

همان‌طور که اشاره شد، برای پیشبرد حالت اصلی بازی، نیاز دارید تا علاوه بر اینکه با پول درآوردن ماشین بهتری تهیه کنید، همچنین اتومبیل خود را ارتقا داده و برای هرکدام از مسابقات، تغییرات مورد نظر را برای آن اعمال کنید. گرچه در نگاه اول سیستم آپگرید کردن دارای گزینه‌های زیادی برای انتخاب است و حتی این تغییرات قابلیت کم و زیاد شدن برای هر مسابقه خاص را نیز دارند، اما در عمل هیچ یک از این موارد تاثیر چندانی در عملکرد اتوموبیل در مسابقه ندارند و کاربرد خاصی نیز نخواهند داشت. البته از آنجایی که جنس زمین در مسابقات مختلف متفاوت است (شامل آسفالت، زمین گِلی، برفی و همچنین آفرود)، در این صورت تنظیم ارتفاع ماشین‌ها امری مهم تلقی می‌شود و تا حدی نیز تاثیرگذار خواهد بود. لازم به ذکر است قسمت مولتی‌پلیر نیز چه به صورت Split-Screen و چه به صورت آنلاین در بازی گنجانده شده. البته سرورهای آنلاین ضعیف به نظر می‌رسند و البته با تعداد کم تعداد مخاطبان، پیدا کردن رقیب نیز کار دشواری است.

 width=

با وجود اینکه طراحی ماشین‌های کم‌تعداد و کم‌تنوع V-Rally 4 خوب کار شده است، اما باید بدانیم که حال که در دوران پایانی نسل هشتم کنسول‌های بازی هستم، عناوینی در سبک ریسینگ عرضه شده‌اند که از نظر بصری استانداردها را شدیداً جابه‌جا کرده‌اند. همین موارد دلیلی هستند تا گرچه در مواردی طراحی محیط اطراف، نورپردازی، تخریب و طراحی پیست‌ها را مناسب و دلچسب ببینیم، اما حتی نتوانیم عنوان ساخته شده توسط Kylotonn را قابل مقایسه با بزرگان این سبک ببینیم. در کنار گرافیک معمولیِ V-Rally، متاسفانه صداگذاری موتور اتوموبیل‌ها نیز به چند دسته تقسیم می‌شوند و نکته منحصر به فردی در خود ندارند. تمامی ماشین‌های هرکدام از کلاس‌های موجود در بازی در موارد یکسان به یک شکل صدا می‌دهند، موردی که در عناوین دیگر با وسواس بیشتری طراحی می‌شود!

هدف از ساخت و عرضه چهارمین نسخه از سری قدیمی V-Rally هر چه که بود، به نظر نمی‌رسد عنوان عرضه شده توانسته باشد به هیچ وجه سری قدیمی و محبوبمان را در مسیر درستی به میدان رقابت بازگرداند. گرچه در سیستم‌های پیاده‌سازی در بازی مواردی حضور ندارند که به طور کامل عملکردی بد و ضعیف داشته باشد، اما همین که نکته جدیدی در هیچ قسمت از بازی یافت نمی‌شود، خود در جا زدن استدیوی سازنده در چند سال اخیر، خصوصاً در ساخت بازی‌های سبک رالی را نشان می‌دهد.

نقد و بررسی بازی V-Rally 4 بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازی‌سنتر نوشته شده است.

مجموع امتیاز - 6

6

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
وجود برخی حالات جذاب مانند Extreme-Khana
نقاط ضعف:
تنوع پایین ماشین‌ها و پیست‌ها
صداگذاری ضعیف

User Rating: Be the first one !

فرنود

عضو هیئت تحریریه بازی‌سنتر از سال ۸۹

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا