بررسیکامپیوتر

نقد و بررسی Blood Bowl 2 – Legendary Edition

تماشاگران فریاد می‌کشند، گروه چیرلیدرها نمایش اجرا می‌کنند و با سوت داور رقابت آغاز می‌شود. اما اشتباه نکنید، این مسابقه، بازی Super Bowl میان تیم‌های Atlanta Falcons و New England Patriots نیست. بلکه رقابتی خون آلود مابین انسان‌ها و Orcهاست که تحت عنوان «Blood Bowl»، پس از ۲ سال و با دستانی پر بازگشته است.

Blood Bowl یک بازی در سبک استراتژی نوبتی، یا بهتر بگوییم، یک بازی رومیزی (Board Game) محسوب می‌شود. در سال ۲۰۰۹ استدیوی Cyanide اولین شماره از این بازی‌ رایانه‌ای را که مبتنی بر بردگیمی به همین نام ساخته شده بود، عرضه کرد. طولی نکشید که محبوبیت زیادی پیدا کرد و استدویوی سازنده نیز برای آن DLCهای زیادی تدارک دید. ۲ سال پیش و در سال ۲۰۱۵، دومین شماره از Blood Bowl برای PC، PS4 و Xbox One عرضه شد. این بار نیز به مانند روندی که برای شماره اول این عنوان روی داد، تمامی محتواهای قابل دانلود و بسته‌های مکمل بازی به صورت یک‌جا و تحت عنوان Blood Bowl 2: Legendary Edition عرضه شده‌است. در ادامه به بررسی بازی و محتوای اضافه‌تری که در این نسخه وجود دارند خواهیم پرداخت.

 width=810 height=432 /><br/> در آمریکا، فوتبال آمریکایی ورزش پرطرفداری محسوب می‌شود، بازی رومیزی Blood Bowl اما نگاهی فانتزی به این ورزش دارد. برخلاف شماره اول، که می‌شد هم به صورت همزمان و هم به‌ صورت نوبتی به انجام مسابقات پرداخت، این بار تنها شکل موجود، بازی به صورت نوبتی است. این امر بیش از هر چیزی بازی را به جنبه‌ بردگیم بودنش نزدیک‌تر می‌کند. به‌خاطر همین است که می‌توان گفت شاکله‌ اصلی Blood Bowl را گیم‌پلی استراتژی نوبتی و همچنین تاس انداختن تشکیل داده‌اند. هدف هرکدام از بازیکنان کسب بیشترین امتیاز در پایان تعداد دورهایی که بازی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، است. قوانین بازی پیچیدگی خاصی ندارند و با یکی دوبار بازی کردن و البته توجه به راهنمای اولیه‌ آن می‌توان به‌ راحتی بر جزئیات آن تسلط پیدا کرد. مشخصا هرتیم تعداد خاصی از شخصیت‌ها را در اختیار دارد که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی‌ خاصی هستند و البته مقدار حرکت آن‌ها نیز با توجه به همین ویژگی‌ها تعیین‌خواهد شد. درنهایت، ماموریت هرتیم، رساندن توپ به منطقه Touch Down (یعنی مانند همان چیزی که در فوتبال آمریکایی وجود دارد) است، اما در خلال بازی، بازیکنان باید مراقب باشند تا توسط حریف ضربه نخورند و با استفاده هوشمندانه از یاران خود، احتمال شکست در نبردهای تن‌به‌تن را کاهش دهند. جالب اینجاست که حتی ممکن است مصدومیت ناشی از نبردی که در بازی شکل می‌گیرد منجر به دوری بازیکنان به مدت چند بازی از مسابقات باشد!</div><div></div><div></div><div class=بخش تک‌نفره Blood Bowl 2 این بار شامل حالت Campaign نیز است. بخشی که روایت‌گر داستان سرمربی جدیدی است که عهده‌دار هدایت تیم انسان‌ها یعنی Reikland Reavers شده تا بتواند دوباره این تیم را به جایگاه والایی که در طول سالیان گذشته از دست داده بود، بازگرداند. این قسمت که خود شامل مسابقاتی با تمامی انواع نژادهای موجود در بازی می‌شود، شاید متنوع‌ترین حالت نیز باشد، چرا که علاوه بر سیر مسابقات عادی، اتفاقات جالبی نیز در خلال بازی‌ها روی می‌دهد که در نوع خود سرگرم کننده هستند. جدای این بخش، بازی کردن در یک لیگ هم به مانند گذشته وجود دارد که مخاطبان می‌توانند در آن تیم مورد نظر خود را طراحی کرده و وارد مسابقات شوند. احتمالاً مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت ایجاد شده در نسخه Legendary Edition نسبت به نسخه معمولی، قابلیت استفاده از نژادهای مختلف درون یک تیم است. می‌دانیم که هرکدام از نژادهای طراحی شده در بازی، قدرت، کارایی و توانایی مخصوص به خود را دارند، این بار اما برای اولین بار در این سری می‌توان تیم ایده‌آل خود را از میان تمامی نژادها انتخاب کرد. به این صورت که در هرکدام از پست‌های مورد نظر، بهترین شخصیت موجود میان تمامی نژادها قابل برگزیدن هستند. حال که صحبت از انتخاب نژادهای گوناگون درون یک تیم شد، لازم به ذکر است که در نسخه Legendary Edition تمامی نژادهای جدیدی که در دوسال گذشته و در قالب محتوای قابل دانلود عرضه شد، وجود دارند. در کنار این‌ها، استادیوم جدیدی برای نژاد Khemri نیز طراحی شده که در این نسخه از بازی موجود و قابل استفاده است.
 width=810 height=442><br> مانند برخی از بازی‌های استراتژی، گرافیک Blood Bowl 2 نیز حالت فانتزی و کارتونی دارد. همچنین طراحی مدل‌های نژادهای جدیدی که به بازی راه‌ پیدا کرده‌اند به خوبی مدل‌های پیشین صورت گرفته و در عین حال هرکدام از شخصیت‌های جدید نیز انیمیشن مخصوص به خود را دارند. طراحی استادیوم‌ها نیز نسبت به قبل تغییرات خاصی نداشته‌اند و تنها تعدادشان به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است. مواردی که در سبک و سیاق این بازی چندان دور از ذهن نیز به نظر نمی‌رسند. بخش صداگذاری بازی، جدای از افکت‌های صوتی معمولی، تحلیل و گزارشگری اختصاص نیز دارد. این قسمت که توسط دو نفر اجرا می‌شود، اصلی‌ترین بار طنز بازی را به دوش می‌کشد. البته علی‌رغم برخی شوخی‌های جالبی که در میان دیالوگ‌های رد و بدل شده میان مجریان بازی روی می‌دهد، اکثر جملاتی که در خلال مسابقات گفته می‌شود تنها تکرار مکررات است و نکته‌ خاصی را در برندارد. در کنار صداگذاری، متاسفانه موسیقی استفاده شده در طول مسابقات نیز پس از مدت کوتاهی تکراری می‌شود و احتمالاً در بیشتر مواقع موجب اعصاب خردی شما خواهد شد. دو شخصیتی که به‌عنوان گزارشگر در بازی حضور دارند، مابین بازی‌ها و در برنامه‌ای که به آن Cabal Vision می‌گویند به بررسی و گزارش مسابقات Blood Bowl می‌پردازند. در همین بخش نیز سعی شده تا با زبانی طنز به بیان ماجراهای رخ داده در میان رقابت‌ها پرداخته شود. گرچه، نبود توجه به Lip-sync انیمیشن‌ها، این بخش‌ها را از منظر بصری نازیبا جلوه می‌دهد و نقصی برای آن به‌شما می‌آید.</div><div></div><div></div><div class=اگر شما نیز از طرفداران بازی‌های رومیزی باشید، Blood Bowl 2: Legendary Edition اوقات مفرحی برایتان خواهد داشت. نوع گیم‌پلی غنی برای هر نوع نژاد، بخش Campaign جالب و توانایی ساختن تیم‌هایی با ترکیب‌های گوناگون باعث خواهند شد تا ارزش این بازی دوچندان باشد. در عین حال که با وجود مشکلاتی در بخش‌های مختلف، امکان لذت بردن از آن تا حد زیادی از اکثریت مخاطبان بازی‌های کامپیوتری سلب شده است. با این حال باید به خاطر داشت که نسخه Legendary Edition شامل تمامی محتواهای قابل دانلودی خواهد بود که خرید آن‌ها به طور جدا، چیزی بیش از ۲ برابر قیمت این نسخه هزینه در بر خواهد داشت.
نقد و بررسی بازی Blood Bowl 2 بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازی‌سنتر نوشته شده است.
مجموع امتیاز - 7

7

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
بخش داستانی جالب
نژادهای گوناگون با ویژگی‌های مختلف
قابلیت درست کردن تیم‌های ترکیبی
نقاط ضعف:
گزارش نه‌چندان خوب
موسیقی ضعیف و تکراری

User Rating: Be the first one !

فرنود

عضو هیئت تحریریه بازی‌سنتر از سال ۸۹

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا