بررسیپلی استیشن 4

رنگ بازی با پلتفرم‌ها | نقد و بررسی Splasher

هر ساله در صنعت گیم شاهد منتشر شدن صدها بازی پرهزینه و مستقل هستیم که برخی از این عناوین با بودجه زیاد و تبلیغات فراوان راهی بازار می‌شوند. تعداد دیگری نیز از این بازی‌ها هستند که کم سر و صدا منتشر شده و اغلب ایده‌هایی جذاب‌ و نو دارند ولی به دلیل نداشتن تبلیغات، افراد زیادی حتی از وجود این عناوین خبر ندارند. امروز قصد داریم یکی از این دسته بازی‌ها را نقد کنیم؛ عنوانی که توسط آقای «Romain Claude» (طراح سابق بازی و مراحل «Rayman Origins» و «Rayman Legends») و تیم او، در سبک پلتفرمر دو بعدی توسعه پیدا کرده و اوایل امسال برای PC و چند روز پیش برای کنسول‌های نسل جدید منتشر شد.

داستان یکی از بخش‌های اصلی هر بازی است، عاملی که باعث می‌شود انگیزه بازیکن را برای به اتمام رساندن آن افزایش دهد. اگر می‌خواهید به‌ خاطر داستان، «Splasher» را تجربه کنید بهتر است همین الان بیخیال آن شوید. بازی داستان ساده‌ای دارد و از این قرار است که شخصیت اصلی که یکی از کارگران کارخانه رنگ «Inkorp» است، بعد از مدتی متوجه می‌شود که رئیس این کارخانه «Le Docteur»، بر روی کارگران خود آزمایش انجام داده و باعث کشته شدن آن‌ها می‌شود. حال شخصیت اصلی تصمیم می‌گیرد که کارگران را نجات داده و رئیس کارخانه را شکست دهد. کل داستان بازی به همین چند خطی که گفته شد خلاصه شده و انتظار داستانی درگیر کننده را نداشته باشید. به هر حال اگر با داستانی بهتر مواجه بودیم، قطعا می‌توانست انگیزه بیشتری به بازیکن برای به اتمام رساندن بازی دهد.

Splasher

شاید بتوان بهترین بخش بازی را گیم‌پلی آن دانست که کم و بیش شباهتی به بازی Rayman داشته، اما در عین حال تفاوت بسیاری نیز با آن دارد. هدف اصلی در بازی، آزاد کردن کارگران در هر مرحله است. گیم‌پلی بسیار به سرعت عمل و تمرکز شما وابسته است، مراحل در ابتدا روندی تقریبا آسان داشته و رفته رفته با مراحلی مواجه می‌شویم که دشوارتر از قبل شده و نیاز به تمرکز و سرعت عمل بیشتر دارند. با توجه به این‌که تنها با یک بار برخورد کردن به دشمنان یا موانع، شخصیت شما می‌میرد، بی توجهی به دو عاملی که ذکر شد برای شما گران تمام شده و با مرگ‌های متعدد روبرو می‌شوید. چک‌پوینت‌‌ها با فاصله گذاشته شده‌اند و به همین دلیل در زمانی که با موانع متعدد روبرو می‌شوید، هیجان و البته تمرکز شما بیشتر خواهد شد. در بازی سه سلاح مختلف وجود دارد که با گذراندن مراحل، کم کم تمام اسلحه‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد. سلاح اول وسیله‌ای است که می‌توانید با کمک آن بعضی از دشمنان را نابود کرده یا برخی پلتفرم‌ها را به حرکت درآورید. دو سلاح بعدی دو رنگ مختلف هستند که هر کدام کارایی خاصی داشته و می‌توانید آن‌ها را به برخی سطوح بپاشید. رنگ قرمز تقریبا مانند چسب عمل می‌کند و می‌توانید با کمک آن از برخی پلتفرم‌ها بالا بروید و دشمنان را نیز با استفاده از آن، از حرکت باز دارید. دیگری رنگ زرد است که با قرار گرفتن بر روی آن‌ها باعث پرش بلند شما و دشمنان می‌شود. شاید بگویید وجود تنها سه سلاح در بازی باعث خسته کننده شدن آن می شود، اما اصلا این‌طور نیست. بازی تمام اسلحه‌ها را یک‌باره در اختیار شما نمی‌گذارد و کم کم به هر یک از آن‌ها دسترسی پیدا کرده و این عامل همراه با تنوع بسیار خوب مراحل، از خسته کننده شدن بازی جلوگیری خواهد کرد.

Splasher

این عنوان در مجموع 22 مرحله داشته که تنوع بسیار خوبی نیز دارند. شاید اگر مراحل جانبی نیز در کنار این مراحل وجود داشتند، بازیکن‌ها می‌توانستند لذت بیشتری از بازی برده یا حتی انگیزه بیشتری به بازیکن برای ادامه دادن بازی بعد از اتمام آن دهد. همان گونه که ذکر شد، در مراحل بازی هدف شما آزاد کردن هفت کارگر است، اما هیچ اجباری نیست که برای به اتمام رساندن مرحله هر هفت نفر را آزاد کنید. بعد از پایان هر مرحله برای این‌که بتوانید به مرحله بعد دسترسی پیدا کنید، باید تعداد مشخصی از کارگران را آزاد کرده باشید. مراحل طوری طراحی شده‌اند که مسیر اصلی شما کاملا مشخص بوده و چندان مسیر فرعی خاصی نخواهید دید. اغلب کارگران را به راحتی می‌توانید مشاهده کنید و با گذشتن از تعدادی موانع و شکست دشمنان خاصی، توانایی آزاد کردن آن‌ها را خواهید داشت. این نوع طراحی، شاید باعث شود که مخاطب گیج نشده و از سرعت بازی کاسته نشود، ولی از ارزش تکرار مراحل کم می‌کند. تنوع دشمنان نسبتا بالا بوده و موانعی همچون لیزرها و تیغ‌ها به خوبی در سطح مراحل چیده شده‌اند و از خسته کننده شدن روند بازی جلوگیری می‌کنند. در نهایت باید گفت، گیم‌پلی سریع و لذت‌بخش این عنوان قطعا بهترین بخش آن بوده و کنترل روان شخصیت به هرچه لذت بردن بیشتر از آن، کمک می‌کند.

Splasher

بازی از منظر گرافیک فنی قابل قبول بوده و شاهد عنوانی هستیم که روان و باثبات اجرا می‌شود. شخصیت‌ها طراحی جالبی دارند و مراحل از نظر طراحی هنری در سطح خوبی قرار دارد، البته انتظار نداشته باشید که از این لحاظ بتواند با عناوین روز دنیا رقابت کند. می‌توان گفت که مکمل گیم‌پلی جذاب این بازی، موسیقی‌های خوب آن هستند که باعث می‌شود هیجان زیادی به شما منتقل شود و در نهایت همه این‌ها منجر به لذت بردن بیشتر شما از این بازی می‌شود. صداگذاری بازی نیز خوب انجام شده و صداهایی همچون پاشیده شدن رنگ و یا صدای راه رفتن بر روی سطوح مختلف، در سطح قابل قبولی قرار دارد.

اگر از دسته بازیکن‌هایی هستید که بازی‌های پلتفرمر دو بعدی را دوست دارید و به دنبال عنوانی می‌گردید که گیم‌پلی جذاب و روان را با سرعت بالا ارائه می‌دهد، پس این بازی برای شماست و از بازی کردن آن لذت خواهید برد.

نقد و بررسی بازی Splasher بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازی‌سنتر نوشته شده است.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
گیم‌پلی جذاب
قطعات زیبای موسیقی
تنوع خوب مراحل
کارایی جالب اسلحه‌ها‎
نقاط ضعف:
داستان ضعیف

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا