بررسیپلی استیشن 4

مرگ حق است | نقد و بررسی Sundered

شاید اولین سوالی که قبل از خواندن این نقد برای شما پیش بیاید، این باشد که Sundered در چه سبکی دنبال می‌شود، آیا فقط یک پلتفرمر دو بعدی؟ یا شاید چیزی بیشتر از آن …

اگر بخواهیم دقیق‌تر Sundered را دسته بندی کنیم، باید بگوییم که این بازی برداشتی تازه از زیر سبک «Metroidvania» است. Metroidvania زیر سبکی از بازی‌های اکشن ماجراجویی بوده که از بازی‌های سری «Metroid» و برخی از عناوین سری «Castlevania» الهام گرفته و به طور کلی طرحی شبیه به این بازی‌ها را دنبال می‌کند.

استدیو سازنده Sundered یعنی «‌Thunder Lotus Games» این‌بار با پلتفرمری بسیار چشم نواز پا به عرصه گذاشته است. تمامی جلوه‌های این بازی با دست نقاشی شده و پویایی انیمشن‌های آن تازگی دلنوازی دارد. نام شخصیت شما در بازی «Eshe» است، زنی که در دنیای ویران شده بازی پرسه می‌زند و با پیروی از دستورات موجود اسرار آمیزی به نام «Shining Trapezohedron» به اکتشاف و مبارزه با دشمنان عجیب و غریبی می‌پردازد.
Sundered

مبارزات در Sundered بسیار سریع دنبال می‌شوند، به‌ طوری که در یک چشم به هم زدن شما خود را در مقابل لشکری از دشمنان متفاوت خواهید یافت که هیچ شانسی برای مقابله با آن‌ها ندارید. البته Sundered بازی آسانی نیست و در آن هیچ چک پوینتی وجود ندارد! شما بعد از هر بار مردن خود را در مقر اصلی بازی پیدا خواهید کرد، جایی که می‌توانید از آیتم‌های به نام «Shard» که در طول مرحله بدست آورده اید استفاده کنید و قابلیت‌های خود را ارتقا دهید. این ارتقاها شانس شما را برای انجام دوباره مرحله بالا می‌برد، به طوری که در بعضی از مراحل، شما از مردن خود استقبال هم می‌کنید. جالب است بدانید پدیدار شدن دشمنان و حتی بعضی از مکان‌های بازی (به جز مناطق اصلی) به صورت کاملا تصادفی اتفاق می‌افتد. اگر چه این ویژگی به غیرقابل پیش‌بینی شدن بازی کمک کرده است، در بعضی از موارد نیز، شما را در شرایط بسیار غیر منصفانه‌ای قرار می‌دهد. به نحوی که هر چقدر هم خوب مبارزه کنید، در آخر باید به مرگ خود رضایت داده و به شارد‌های که جمع‌آوری کرده‌اید امیدوار باشید.

Sundered

می‌توان گفت مرگ در Sundered یک قابلیت است و تنها راه رفتن شما به هاب اصلی بازی. مثلا اگر در هر نقطه‌ای از مپ حتی یک قدم تا کشتن یکی از باس‌ها باشید، بعد از مردن باید تمامی مسیر طی شده را دوباره دنبال کنید. این مسئله قطعا شما را در کمترین حالت، فقط عصبانی خواهد کرد، زیرا علاوه بر حوصله سربر بودن این کار، محیط‌های بازی هم آن‌چنان به یاد ماندنی طراحی نشده‌اند و دیدن چندین باره‌ی آن‌ها خسته کننده خواهد بود. Eshe در طول مراحل بازی قابلیت‌های مختلفی را به دست می‌آورد. اولین قابلیت که در اوایل بازی به او داده می‌شود، داشتن زره است. هم‌چنین بعد از کشتن اولین باس بازی قابلیت دابل جامپ به او داده شده و در آخر هم به «Valkyrie Cannon» می‌رسیم، سلاحی که قبل از اینکه به دستتان برسد، حتما در لودینگ‌های اولیه بازی در مورد آن خوانده‌اید. این سلاح هم‌چنین توانایی بازکردن درهای بسته را نیز دارد. به شخصه هر چه‌قدر در Sundered پیش می‌رفتم، با پیدا کردن میانبر‌های جدید، ارتقا قابلیت‌ها و دانستن این مسئله که با کدام دسته از دشمنان باید بجنگم و کدام دسته را نادیده بگیرم، میزان رضایت من از بازی بیشتر می‌شد. Sundered یک ماجراجویی زیباست و برای آن‌ها که به‌ دنبال چالشی عمیق‌اند ایده‌آل است. سیستم مبارزه‌ی بازی که از نقاط قوت آن بوده، در عین سادگی بسیار پیچیده است و برای حرفه‌ای شدن زمان زیادی نیاز دارید. هم‌چنین وجود آپگریدهای بسیار متنوع و امکان اضافه کردن حرکات جدید، شما را همیشه به انجام دوباره بازی ترغیب می‌کند. در واقع تنها نکته‌ای که به مبارزات ضربه زده است، وجود موقعیت‌های غیرمنصفانه در مواجهه با سیل پر تعداد دشمنان در بعضی از صحنه‌های بازی است.

Sundered

یکی دیگری از نکات بسیار جالب Sundered امکان «Corruption» یا به قولی فساد در بازی است. این قابلیت به این‌گونه بوده که شما بعد از دریافت شارد برای کشتن هر باس و یا جمع کردن هر سه تکه آن‌ها، قابلیت فساد این شاردها را به دست می‌آورید. این کار برتری چشم‌گیری به شما در برابر دشمنانتان می‌دهد، اما به قیمت از دست دادن انسانیت‌! هر چقدر درجه انسانیت شما تغییر کند، پایان متفاوتی را در انتهای بازی می‌بینید و مجبور هستید با دشمنان بیشتری بجنگید. به هر حال تصمیم داشتن یا نداشتن انسانیت کاملا به انتخاب شما مربوط است. یکی از ایرادات این عنوان مشکلات فنی آن بوده که حتی با وجود آپدیت‌های مختلف، باز هم این مشکلات پابرجا هستند. افت فریم در صحنه‌های شلوغ کاملا مشهود بوده و زمان لودینگ‌ها بعد از هر بار مردن بسیار طولانی است. به‌علاوه در نسخه PS4شاهد کرش کردن‌های زیاد در طول بازی هستیم.

در مجموع می‌توان گفت Sundered عنوان چشم نوازیست که توقع بالایی از بازیکنان خود دارد. این بازی به هدف خود در ارائه مبارزات نفس گیر، اتمسفر گیرا و سیستم آپگرید منحصر به فرد رسیده است ولی گرفتار شدن بازیکن در موج سنگین بی مورد دشمنان، حوصله سربر بودن اکثر مناطق بازی و مشکلات فنی زیاد، ضربات بسیار سنگینی به تجربه بازی وارد کرده‌اند.

نقد و بررسی بازی Sundered بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازی‌سنتر نوشته شده است.

مجموع امتیاز - 7

7

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
مبارزات سریع و نفس‌گیر که شما را به چالش زیادی می‌کشد
جلوه‌های بصری بسیار زیبا که با دست نقاشی شده‌اند
سیستم آپگرید بسیار عمیق با طراحی جالب
نقاط ضعف:
سیستم پدیدار شدن تصادفی دشمنان و مکان‌‌ها در بعضی از مواقع موقعیت های بسیار سخت و غیرمنصفانه‌ای برای بازیکنان ایجاد میکند
نبودن قابلیت چک پوینت شما را مدت‌ها در مپ بازی سردرگم میکند
خسته کننده بودن اکثر محیط های بازی
مشکلات فنی بازی شامل افت فریم، لودینگ های طولانی و کرش کردن متعدد بازی

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا