مقاله های ویژه

10 تکنولوژی نا امید کننده سال 2006

10 تکنولوژی نا امید کننده سال 2006,10 تکنولوژی نا امید کننده سال 2006,فکر می کنید نا امید کننده ترین تکنولوژی های سال 2006 چه چیز هایی هستند؟ برای دریافت پاسخ به این مقاله توجه کنید. قطعا وسایلی رو در این لیست خواهید دید که فکر هم نمی کردید بتواند جزء نا امید کننده ترین ها باشد!

10 – Apple iPod


چی؟ ما چه طوری جرآت کردیم iPod رو (بله , همین iPod محبوب رو) در این لیست قرار بدیم؟ یه محصول با فروش 100 میلیونی چه مشکلی میتونه داشته باشه؟

یادداشت ویراستار: قبل از اینکه شما این مقاله رو شخصی بدونین و برای من یه نامه خشمگینانه بفرستین, به من یه مهلت بدین و حرفهامو بشنوین. iPod واقعآ نمیتونست از اون چیزی که ما در این لیست در نظر داشتیم فرار کنه و البته در نظر بگیرین که رتبه دهم رو کسب کرده و زیاد هم بد نیست، مگه نه؟! به سال 2001 برگردیم. وقتی که استیو جابز یک جعبه سفید ساده رو از جیبش درآورد و به وسیله اون روزنامه نگارها رو فریب داد.من مطمئن بودم که استیو جابز عقلش رو از دست داده ولی کار کردن با iPod برای فقط چند دقیقه نشون داد که Apple یه برگ برنده بزرگ در اختیار داره. محصولی که نظر هرکسی که در اون زمان میخواست وسیله ای برای گوش دادن به MP3 بخره رو به خودش جلب میکرد. به علاوه Apple پوششی شیک و زیبا رو برای محصول خودش ساخته بود، از اون روزها خیلی گذشته و الآن همه میدونیم که iPod رویایی برای بازاریابها و هم معنی واژه MP3 Player شده است.

اما زمان گذشت و مشخص شد که Apple میتونه iPod هاش رو خوب بفروشه و فکرش مشغول پول در آوردن از این محصول هست. خبرهای زیادی از این محصول به گوش نمیخورد و امسال نوآوری ای در این محصول ندیدیم.ما iPod Video با ظرفیت 80 گیگابایت , iPod Shuffle با طراحی جدید و iPod Nano دگرگون شده با ظرفیت بیشتر دیدیم.ولی باید صادق باشیم. iPod های 80 گیگابایتی در هر حال موعد عرضه شون رسیده بود و باید عرضه میشدن.طراحی جدید iPod Nano علاوه بر خوبی هاش به راحتی خش بر میداره به طوری که نمیشه باهاشون کار کرد.درسته که طراحی زیبایی دارند و حجمشون هم افزایش پیدا کرده ولی باید این واقعیت رو بپذیریم که iPod داره کم کم جذابیت اولیه خودش رو از دست میده.

ما امسال چندین MP3 Player جدید رو آزمایش کردیم که در مواردی بسیار بهتر از iPod بودند.اونها ریسکهایی در زمینه طراحی و نوآوری داشتند که iPod فاقد اون هست.محصولاتی مثل Sandisk`s Sansa , Samsung`s K5 , Microsoft`s Zune . همه این محصولات ویژگی هایی دارن که با ویژگی های iPod برابری میکنه یا حتی از اون جلو میزنه. iPod واقعآ خوش شانسه که نه Microsoft و نه Sandisk هنوز نفهمیدن که چطوری باید همه اون ویژگی ها رو در یک قالب عرضه کنند.Appleمراقب باش ! تو نمیتونی سال بعد هم به همین روش ادامه بدی.در سال بعد ما امیدوار هستیم که بالاخره چیزهایی مثل Wi-Fi و صفحه قابل لمس و Blue-Tooth و حتی شاید محصولی جدید که دوباره ما رو شگفت زده بکنه ببینیم.

9 – Microsoft Internet Explorer 7

اخیرآ وضعیت مرورگر شما چه طور هست ؟ فکر میکنین از وقتی که مرورگر خودتون رو از IE6 به IE7 به روز و آپدیت کردین , چقدر بهتر از قبل شده ؟در حقیقت ممکنه مرورگر شما بسیار بهتر از قبل شده باشه , حداقل اگه تا حالا از Firefox استفاده نکردین. اما پرسش واقعی اینجاست : آیا این بهبود به اندازه کافی بزرگ بوده ؟من به فکر نوشتن یک نقد کامل از مرورگر جدید در این صفحه نیستم.شما میتونین تعداد زیادی مقایسه و آزمایش و تست در مجله ها و سایتهای مختلف در این مورد پیدا کنین. به من اجازه بدین که به کار عالی مایکروسافت در مدرن کردن رابط کاربری گرافیکی , افزودن ویژگی های جدید مثل Tabbed Browsing و کامل کردن بخش جستجو و خبررسانی و … اشاره کنم.بزرگترین خبر در مورد IE7 بالاتر بردن امنیت اون بود.البته ما فراموش میکنیم که اولین حفره امنیتی IE7 در کمتر از یک روز از عرضه اون مشخص شد.

عرضه IE7 تا حدی یادآور عرضه IE4 در سال 1997 بود که نشون دهنده ایجاد انقلابی در زمینه ویژگی های این مرورگر در زمان خودش بود.مرورگر به اندازه کافی قدرت داشت که بتونه مرورگر Netscape Communicator رو له بکنه. چندین سال بعد مایکروسافت خودش رو در موقعیت مشابه ای با Firefox دید که ظاهرآ مایکروسافت رو با رابط کاربری ظریف و کارآمدش در سال 2004 متعجب کرده بود.مایکروسافت در مقابل رقیبش ایستادگی کرد البته با همون IE6 مربوط به سال 2001.کاملآ مشخص بود که مایکروسافت به انقلابی در مرورگر خودش نیاز داره که بتونه Firefox رو از این رقابت خارج بکنه.مرورگری که به اندازه IE4 در سال 1997 انقلابی باشه.در مورد شرکت بزرگی مثل مایکروسافت با تعداد زیادی منابع توسعه و در اختیار داشتن 5 سال برای ساخت مرورگر جدید , نتیجه مآیوس کننده بود.بله , این مرورگر نمایشی قدرتمند داشت ولی بیشتر ویژگی هایی که الآن در IE7 وجود دارند قبلآ در Firefox هم وجود داشتند.فقط تعداد کمی ویژگی هست که Firefox 2 نمیتونه ارائه کنه.برتری بر یک مرورگر یا چند مرورگر خوب هست ولی IE7 تا حدی روح نوآوری خودش رو که در نسخه های اخیر و همچنین اولین نسخه از Firefox دیدیم از دست داده.کاملآ مشخصه که IE7 به ویژگی های جدیدی نیاز داره که اون رو از رقیب خودش جدا کنه. نمونه میخواین ؟ آپدیتهای امنیتی هنوز هم به گذراندن مراحل زیادی نیاز دارند. یعنی نمیشه بدون دخالت کاربر این کار امکان پذیر باشه ؟ موتورهای جستجوی گوناگون مایکروسافت در مرورگرش کجا رفتن ؟ آیا بهتر نبود که ویژگی جستجوی نقشه یا کتاب هم به مرورگر اضافه میشد ؟ من مطمئن هستم که شما هم میتونین ویژگی های زیادی رو نام ببرین که به ساده شدن تجربه مرور شما در اینترنت کمک میکنه.حقیقت این هست که IE7 تنها برای مقابله با Firefox 2 ساخته شده.نه بیشتر و نه کمتر.ولی این برای تسخیر کردن بازاری که مایکروسافت دو سال پیش در اختیار داشت کافی نیست.Firefox 3 الآن به صورت نسخه آلفا در اینترنت موجود هست.اگه مایکروسافت میخواد برای IE8 هم به اندازه IE7 زمان صرف کنه , انتخاب مرورگر بهتر در سال 2007 و بعد از اون از الآن مشخص هست.

8 – HDTV

آیا شما توانایی توضیح دادن معنی ( High Definition ) رو در دو یا سه جمله دارین ؟ اگه جواب مثبت هست پس شما یکی از معدود افراد وارد در این زمینه هستینHD.موضوعی پیچیده هست و من شرط میبندم که 9 نفر از 10 نفری که کریسمس امسال میخوان HDTV بخرن واقعآ نمیدونن که هدفشون از این خرید چی هست و بدتر از اون اینکه HDTV به قدری گیج کننده هست که شما باید حتمآ یه نفر رو همراه خودتون داشته باشین که به تمام جزییات و ویژگی های اون آشنا باشه و بتونه شما رو برای خرید محصولی بهتر راهنمایی کنه.موضوع HDTV ها واقعآ عظیم و پیچیده هست به طوری که مثلآ سایت Best Buy برای معرفی کردن و دادن اطلاعات درمورد این محصولات اعضایی از CNET رو به خدمت گرفته.

آیا شما فکر میکنین که استفاده از تلویزیونها کاری ساده هست ؟

نکاتی وجود دارند مثل HDCP , HDMI که با رزولوشنهای چندگانه720p , 768p , 1080i , 1080p ) ) در تلویزیونهای مختلف ( RPTV , LCD TV , Plasma TV ) شما رو مجبور میکنن که روزها در اینترنت جستجو کنین تا بتونین تلویزیون مورد نظرتون رو پیدا کنین.قسمت واقعآ بد ماجرا زمانی هست که بعضی از شرکتها از سردرگمی و نداشتن اطلاعات کامل خریداران سوء استفاده میکنند.شما محصولاتی رو میبینین که برچسب HD روشون خورده ولی اطلاعات دیگه ای ازشون وجود نداره.یا میبینین که حرف i از کنار 1080i حذف شده و به نوعی از 1080i به عنوان Full HD تعبیر شده و تلویزیونهایی هم وجود دارن که در حالی که به 768p محدود شدن خودشون رو به جای 1080p جا میزنند.در این روزها هیچ محصولی به اندازه HDTV مشکلات و سردرگمی برای خریدن نداشته.مغازه تلویزیون فروشی محله شما الآن خیلی راحت تر از مرکز فروش ماشینهای دست دوم میتونه شما رو گول بزنه و توی تله بندازه.همه اینها در حالی هست که من هنوز از Blu-Ray , HD-DVD هم صحبت نکردم.این وضع تنها در صورتی بهتر میشه که آمار تولید تلویزیونهای 1080p در سال 2007 بالاتر بره و ساخت تلویزیونهای رده های پایین تر کم کم متوقف بشه.ولی بعد از اون ما تازه بحث Blu-Ray , HD-DVD رو در پیش داریم که ممکنه باعث بشه در سال 2007 اولین Quad-HDTV ها رو مشاهده کنیم.اگر شما به تازگی یک تلویزیون پلاسمای 1080 * 1920 پیکسلی 4000 دلاری خریدین , سال بعد این تلویزیون کهنه خواهد شد چون ممکنه همسایه شما با تلویزیون 2160 * 3840 در کریسمس 2007 به شما فخرفروشی کنه !

7 – Intel Viiv & AMD Live

بیاین یک قدم به عقبتر از تبلیغات و بازاریابی های مبالغه آمیز شرکتها برگردیم و یک دنیای واقعی داشته باشیم که به سرگرمی های پلتفورم کامپیوتر با دو پردازنده نگاه میکنه.شرکتهای Intel , AMD قول یک دسترسی کاملآ جدید به تلویزیونهای دیجیتال رو داده بودند. ( البته دو نوع دسترسی متفاوت ) . Viiv و Live دو تکنولوژی ای بودند که قرار بود کامپیوترها رو برای ایجاد مرکز سرگرمی خانگی آماده کرده و سرگرمی های خانگی رو متحول کنند.حدود یک سال پیش ما گفتیم که Viiv قرار هست کلیدی برای نمایش فیلمها در خانه باشه و رضایت زیادی رو از سرگرمی ها به خانه های مابیاره

حقیقت اینه که این قول هنوز به واقعیت نپیوسته. Viiv و رقیبش یعنی ! Live در حال تبلیغات و بازاریابی برای ترکیب شدن با سخت افزارهای دیگه هستند.هر دو عنوان هنوز راه زیادی به بازار کامپیوترها پیدا نکردن ولی در کامپیوترهای جدید ممکنه نشانه ای از اونها رو ببینین.در هنگام آماده شدن ویندوز ویستا , من یه کامپیوتر جدید برای اداره مون خریدم و فهمیدم که این روزها نمیشه انتخاب خیلی زیادی در بین سیستم عاملها داشت , حداقل اگه شما از مغازه خرده فروشی محل خودتون خرید کنین.ویندوز مدیا سنتر ادیشن در محدوده قیمتی بالای 500 دلار به یک استاندارد تبدیل شده و بیشتر از نصف کامپیوترهای دارای این نسخه از ویندوز علامت Viiv یا ! Live رو روی خودشون دارند.بنابراین من مجبور شدم که یک سیستم دارای Viiv بخرم تا ببینم که یه سورپرایزی برام داره.محتوای Viiv که اغلب به وسیله AMD مورد انتقاد قرار میگیره , تقریبآ میشه گفت در دسترس نبود و من باید برای ارزیابی اون تا یک هفته دیگه منتظر یه فیلم میموندم. من اقرار میکنم که تجربه خیلی کمی با ! Live داشتم و دوست داشتم در همون مدت کم با محتوای اون آشنا بشم ولی واقعآ فکر میکنم محتوایی در این دو محصول وجود نداره و خیلی ناامیدکننده هستند.مشکل اصلی اینجاست که هر دو محصول و ایده مورد نظر به قدر کافی واضح و گویا نیستن که خریداران رو مشتاق به استفاده از اونها برای ایجاد مرکز سرگرمی خانگی به وسیله کامپیوتر بکنند.Intel میخواد که درست زیر تلویزیون شما قرار بگیره و AMD هم به عنوان رقیبش میخواد کامپیوتر همون کامپیوتر بمونه ولی جریان سرگرمی رو داخل خونه فعال بکنه.Intel و AMD هنوز محصولی با ارزش واقعی نساختن که فراتر از نرم افزارهای مدیا سنتر باشه.باید در نظر داشته باشیم که AMD و Intel دو شرکت با تکنولوژی بالا هستن که هیچ وقت در بخش وسایل الکترونیکی خریداران موفق نبودند و Viiv و ! Live هم به قدر کافی بزرگ نبودن که این مشکل رو برطرف کنند Viiv. و ! Liveدو محصولی بودن که انتظارات رو برآورده نکردن ولی در سال 2007 پیشرفت اونها حتمی خواهد بود.اما از طرف دیگه میدونیم که Apple در حال آماده سازی یک وسیله سرگرمی هست که نشون میده Intel در آینده پلتفورم خودش رو مجهزتر و آماده تر میکنه حتی اگه دیگه علامت Viiv رو روی خودش نداشته باشه.

6 – n11.802

بیاین تصور کنیم که شرکت BMW در حال آماده کردن یک سدان سری 3 جدید هست که البته زیاد هم آماده نیست ولی نزدیکه.اونها یک موتور خارق العاده دارند که سری 3 جدید رو به کارآمدترین ماشین در کلاس خودش تبدیل میکنه.البته متآسفانه هنوز قسمتهای اصلی ای که سرعت ماشین رو بالاتر میبره به طور کامل طراحی نشده.BMW تصمیم گرفته که ماشین رو به هر صورت بفروشه و به ما گفته که چه موتور محشری در این ماشین وجود داره.البته اونها حاضر هستن که قسمتهای نهایی رو هم در آینده نصب کنند.در مجموع سری 3 بتا از سری 3 قدیمی کندتر هستن ولی BMW امیدواره که شما زیاد به این موضوع توجهی نکنین اون هم به وسیله نشان Turbo Charged روی بدنه و همین طور قیمت یک سری 7 روی کاغذ.

آیا شما این ماشین رو میخرین ؟البته که نه !چرا ما باید روترهای بی سیم و کارتهای Draft-n رو بخریم ؟اطلاعات کمی از آمار فروش Draft-n وجود داره و ما گاهی میشنویم که فروش این محصول حتی از کیکهای داغ شیرینی فروشی ها هم کمتره.ولی باید بازاریابی شده و در مکانهای زیادی برای فروش قرار بگیرن.به سایتهای سازنده تجهیزات بی سیم نگاه کنین.وعده های فریب دهنده زیادی مشاهده خواهید کرد.مثل 4X Range و 12X Speed . مشکل اینجاست که 802.11n به عنوان یک استاندارد رسمی آزمایش نشده و ممکنه مشخصات تکنولوژیکی اون در زمانی که تصویب بشه تغییراتی بکنه.تعدادی از وسایل Draft-nمیتونن به روز شده یا تعویض بشن و به همین خاطر مشخص نمیشه که فرآیند اونها در حقیقت چگونه هست.

من این موضوع رو با همکارم تیم هیگینز از سایت SmallNetBuilder درمیان گذاشتم که یکی از شناخته شده ترین افراد در شبکه و همین طور در زندگی حرفه ای من هست.ما هر دو با این موضوع موافق بودیم که این یک حرکت مشکوک برای عرضه محصولاتی براساساستانداردی رشد نیافته هست.هیگینز به من گفت که براساس آزمایشها و تستهایی که انجام داده فهمیده که وسایل 802.11n با شبکه های 802.11b/g تداخل و مشکل دارند و تستهای کافی و لازم برای عرضه محصولات Draft-n انجام نشده.بدتر از همه اینکه Draft-n به قولهایی که برای افزایش کارآمدی دنیای واقعی داده بود عمل نکرده.به طور مختصر و مفید میتونم بهتون بگم که احمق نشین و به وسایل Draft-n به عنوان انقلابی بزرگ در زمینه شبکه های بی سیم فکر نکنین.اگه شما میخواین با تکنولوژی جدید کار کنین و باهاش حال کنین شکی در این مورد نداشته باشین.اگه شما به یک شبکه بی سیم وابسته هستین که فقط کار بکنه میتونین از 802.11b/g استفاده کنین و وسایل 802.11n رو نخرین تا وقتی که استانداردشون بهتر بشه.

5 – Microsoft Zune

اگر شما بخواین درمورد محصولی که از نظر طراحی و تنظیمات بتونه Apple iPod رو شکست بده صحبت کنین اون محصول چه چیزی خواهد بود ؟ من مطمُن هستم که همه شما میتونین حداقل 2,3 تا از ایرادهای iPod رو نام ببرین.این محصول عالی هست ولی ضعفهایی داره که میشه ازشون سوُ استفاده کرد.وقتی ما برای اولین بار در مورد Zune و شایعاتی در مورد ویژگی های این محصول چیزهایی شنیدیم , کاملآ واضح بود که مایکروسافت در مورد صدرنشینی iPod در بازار MP3 Player ها و رقابت با اون چقدر جدی هست.اول از همه اینکه مایکروسافت وقت زیادی رو صرف انتخاب یک اسم واقعی و خوب برای محصول خودش کرد.Zune خیلی بهتر از اسمهایی مثل T10 و K5 هست.همچنین ویژگی Wi-Fi رو در محصول خودش قرار داد که میتونست به تنهایی iPod رو از گردونه رقابت خارج بکنه.میتونست در جمله بالا فقط یک کلمه هست.چون در حقیقت مایکروسافت نتونست این کار رو انجام بده.مایکروسافت کارایی شبکه بی سیم Zune رو از بین برد تا اون رو تقریبآ بی استفاده بکنه.شما میتونین یک آهنگ رو تنها 3 بار با دوستتون مبادله بکنین و بعد از 3 بار دوستتون باید اون آهنگ رو بخره.درسته که مبادله آهنگ میتونه صدمات زیادی به حقوق Copyright ناشران وارد کنه ولی در طبقه بندی خودش Zune Wi-Fi بیشتر یک ابزار فروش آهنگ هست تا وسیله ای برای ایجاد شبکه های اجتماعی و باید کارایی Wi-Fi در این محصول بیشتر بود.

وقتی اولین خبرها و عکسهای Zune منتشر شد , من اقرار کردم که این محصول کوششی تحسین برانگیز و یکتا هست.صفحه نمایش بسیار تآثیرگذار بود و رابط کاربری به گونه ای بود که شما از شرکتی با تعداد زیادی منبع توسعه و کارمند فعال انتظار دارین.حتی به ویژگی های کوچکی که یک محصول رو جذابتر میکنن هم توجه خاصی شده بود مثلآ شما میتونین صفحه نمایش رو از حالت Portrait به حالت Landscape تغییر بدین.ولی ما درمورد محصولی صحبت میکنیم که قرار بود به عنوان iPod Killer شناخته بشه و به وسیله شرکتی مولتی میلیونر ساخته شده.مشخصات Zune در رده بهترینها قرار داشت ولی طراحی اون زیاد چشم گیر نبود.دیدن همیشه یکی از راههای تست کردن هست ولی Zune چیز خاصی به نظر نمیومد. فروش Zune به خوبی شروع شد ولی خیلی زود از فهرست فروش به زیر کشیده شد.مایکروسافت گفته بود که فکر میکنه میتونه 1 میلیون Zune رو تا ماه June به فروش برسونه و به نظر میومد که قدرت این محصول خیلی زیاد باشه چون مثلآ iPod در عرض تقریبآ 2 سال به این تعداد فروش رسید.من میدونم که 1 میلیون فروش بد نیست ولی این مایکروسافته و 30000 تا مغازه برای فروش داره.همه میدونن که بازاریابی و فروش یک محصول در سال 2006 تفاوتهای زیادی با سال 2001 داره یعنی زمانی که MP3 Player ها یک محصول عجیب و ناشناخته بودند.مایکروسافت میتونه تا 10 میلیون واحد هم در نصف سال فروش بکنه اگه سخت افزاری بهتر , کارایی بیشتر Wi-Fi و طراحی زیباتری داشته باشه.یادمون باشه که Apple حدود 10میلیون iPod رو در 3 ماه به فروش میرسونه.شکی نیست که Zuneیک آماده باش کریسمس برای Apple هست. 1 میلیون Zune زنگ خطری برای iPod هست ولی نه اینکه در آینده ای خیلی نزدیک به بازاریابی iPod ضرری وارد باشه.

4 – Broadband Internet

10 سال از وقتی که من از آلمان به آمریکا اومدم میگذره و اگه فقط یه تکنولوژی از سال 1996 در ذهن من باشه این هست که امریکا چقدر در زمینه اینترنت جلو بود.به آلمان برگردیم.ما اون موقع خیلی خوشحال بودیم اگه میتونستیم از اتصال Dial-Up مون استفاده کنیم.امروزه تقریبآ غیرقابل تصوره که من باید اتصال Dial-Up خودم رو با حدود 20 نفر از نویسنده ها و ویراستارهای دومین مجله بزرگ کامپیوتری در اون زمان مبادله و Share میکردم و حتی از اینکه میتونستم به جهان اینترنت متصل باشم احساس غرور میکردم. به عنوان یک کارمند در آژانس طراحی وب شیکاگو مسوولیت توسعه یک درگاه Broadband رو برای شرکت Ameritechبرعهده داشتیم که البته هیچ وقت هم عملی نشد,هرگز یادم نمیره که شرکت Telco تبلیغی در مورد اتصال Broadband DSL با سرعت 1Mb/sبه راه انداخته بود.البته این اتصال همگانی نبود ولی قولهایی در مورد اینکه به زودی در دسترس قرار میگیره داده شده بود.البته اون طوری که ما الآن میدونیم DSL برای 3 یا 4 سال بعد هم در دسترس همه نبود و حتی مسوولان شرکت هم به خیلی از وعده های خودشون عمل نکردند.ولی چه کسی اهمیت میداد ؟ این کشور در زمینه تکنولوژی های اینترنتی بدون شک پیشگام بود و در این زمینه از همه کشورها جلوتر بود.این موقعیت در 10 سال عوض شد.شرکتهای آماده کننده Broadband مثل @Home آماده حرکت به طرف هزاره جدید بودند.اونها تجارت جدیدی برای ارتباطات از راه دور درست کردن و از اون موقع بود که حرکت ما به سمت گسترش Broadband کند شد.

امروزه Broadband در بیشتر شهرها و منطقه های مهم آمریکا در دسترس هست.ولی تعداد خیلی کمی از شرکتها هستند که کنترل و توسعه خطوط اینترنت پرسرعت رو برعهده دارند که همین شرکتها هم در حال حفاظت از منابع سود خودشون هستن و کارهایی برای جلوگیری از رقابت سالم میکنند.همچنین اگر شما در یک منطقه روستایی زندگی کنین امکان دسترسی به Broadband خیلی محدود خواهد بود و من فکر میکنم این ادعا که ما در حال حرکت به سمت نسل جدیدی از زندگی دیجیتال هستیم اشتباه هست.

هنگامی که آمریکا هنوز هم میتونه ادعا کنه که عظیم ترین شبکه خطوط Broadband رو در اختیار داره , کشور چین خیلی راحت در حال پیشی گرفتن از آمریکا هست.در اوایل سال 2008 , طبق تحقیقات جامع صورت گرفته فراهم کنندگان Broadband در آمریکا تنها میتونن به اندازه نصف اتصالات Broadband در چین تولید و عرضه داشته باشند و آمریکا جای خودش رو در جدول 10 کشور اول در این زمینه در خطر خواهد دید.از نظر نفوذ کلی Broadband آمریکا با فاصله زیادی خارج از لیست 10 کشور اول قرار داره و کشورهایی مثل ایسلند,اسراییل,سوییس و کانادا قبل از آمریکا قرار دارند.توسعه Broadband با پروژه های Fiber At Home به جاهای خوبی نرسیده و فراهم کنندگان کابلها به فناوری های 30 سال پیش تکیه میکنند و با شهرداری ها که طرفدار رقابت سالم هستند مبارزه میکنند.واقعآ نمیشه انکار کرد که اتصالات Broadband در آمریکا امروزه یکی از قدیمی ترین و کهنه ترین ساختارها رو داره.آهسته ترین سرعتها و گران ترین قیمتها در بین بقیه صنعتها متعلق به همین صنعت هست.چیزی که آدم رو نگران میکنه این هست که شرکت AT & Tیک خط DSL با سرعت 1Mb/s رو با یک ماشین Dodge Viper در تبلیغات تلویزیونیش مقایسه میکنه.یا شرکت Comcast حدود 50 دلار در ماه برای اتصال Broadband کابلی 6Mb/s از مردم میگیره.من نمیخوام زیاد شلوغش کنم ولی در خیلی از مناطق اروپا شما میتونین با 30 دلار در ماه اتصال 16Mb/s داشته باشین و Triple-Play (Voice-Internet-TV) در یک ماه 130 دلار برای شبکه های VDSL با سرعت 100Mb/s دریافت میکنه.درسته که Verizone اتصال اینترنت FiOS با سرعت 30Mb/sرو در بعضی مناطق عرضه میکنه ولی ماهی 200 دلار شوخی بردار نیست.من میتونم ادامه بدم و به Mobile Broadband های ماهی 60 دلار هم اشاره کنم ولی شما باید این رو بدونین که Broadband آمریکا به سرعت و مدرن بودن ISP های بزرگ نیست.الآن سال 2007 هست و میشه به سادگی گفت که Broadband هنوز هم به صرف وقت زیادی برای تبدیل شدن به تکنولوژی و کالایی همگانی نیاز داره و این از هدفهای اولیه آمریکا در این زمینهدور هست.

توسعه و پخش DSL و اینترنت کابلی دوباره یکی از بزرگترین ناامیدی های سال شده و من فقط امیدوارم که فراهم کننده ها بتونن افکار و کارهاشون رو با هم جمع کرده و از تکنولوژی های جدید مثل WiMax و VoIP نترسند.کمی بیشتر به نیازهای خریدارانشون توجه کرده و وقت کمتری رو به حرفهای بیهوده و تبلیغات گمراه کننده سپری کنند و بدونن که رقابت بیشتر به اونها ضرر زیادی نمیزنه.ما فقط باید امیدوار باشیم که در آینده ایده ها و تفکرات جدیدی به وجود بیاد که به این کشور اجازه بدن که به بقیه دنیا برسه.

3 – Digital Rights Management

ما میدونیم که هیچ کس دوست نداره در مورد “مدیریت قانونهای دیجیتال” یا Digital Rights Management صحبت کنه.ولی با این وجود من در این باید حرفهایی به شما بزنم.DRM دریچه جدیدی در دنیای عظیم IT و صنعت سرگرمی باز کرد.تفکراتی که امروزه DRM رو شرح میدن اصلآ سزاوار این نام نیستند.نظرتون با استفاده از عبارت “مدیریت جلوگیری از دسترسی به محتوا” به جای “مدیریت قانونهای دیجیتال” چیه ؟

این چیزی هست که اتفاق افتاده : صاحبان محتوا و شرکتهای صاحب تکنولوژی نیاز دارند که با هم ترکیب بشوند تا به تفکراتی که از آینده و رشد بزرگ در زمینه تکنولوژی و IT در ذهن داریم برسند.شرکتهای صاحب تکنولوژی نیاز زیادی به ساختن محتوای ویدیویی برای مخاطبان خودشون دارند ولی خیلی از صاحبان محتوا بعد از قضیه Napster با شک و تردید به تکنولوژی های جدید و فعالیتهای اینترنتی نگاه میکنند.

صاحبان محتوا اکنون پتانسیلهای سودآور بی پایانی در محتواهای Premium میبینن که باعث میشه اونها بتونن در این مسابقه و رقابت بزرگ برنده باشند و همین شرکتها هستند که تصمیم میگیرند که شما به چه صورتی به محتواهای اونها دسترسی داشته باشین.اگه شما دارای سرمایه های عظیم در تولید موسیقی و فیلم باشین مشکلی وجود نداره ولی بعضی از شرکتها هستند که به هر طریق ممکن میخواهند در استفاده دوستانه از محتواها اختلال ایجاد کنند.به وسیله محتواهای دیجیتالی بیشتر و بیشتر و با استفاده از DRM, ما خودمون رو در یک موقعیت آزمون و خطا مشاهده میکنیم.محیطی که در اون صاحبان محتوا تست میکنن که چقدر از DRM راضی هستند که به اون بپیوندند.شاید بشه گفت یکی از مشخص ترین نسخه های DRM که امروزه استفاده میشه سرویسهای داونلود فیلم مثل CinameNow و MovieLink هست.

در CinemaNow شما میتونین فیلمها رو تا قیمت 15 دلار داونلود کنین ولی نمیتونین این فیلمها رو از خونه خودتون بیرون ببرین.بعضی از فیلمها تنها میتونن در یک کامپیوتر پخش بشن ولی بعضی ها تا 3 کامپیوتر هم جا دارند.یه نکته اینجا مشخص میشه که اگه من بخوام پولی در حدود یک DVD برای داونلود فیلمی که تنها میتونم در 3 کامپیوتر ببینم پرداخت کنم به جاش میتونم یک DVD بگیرم و با رایت کردن DVD اون رو به وسیله پخش کننده های DVD خونه مون ببینم.محدودیت 3 کامپیوتر واقعآ مسخره هست MovieLink با شرکتهای Metro-Goldwyn-Mayer و Paramount و Sony Pictures و Universal Studios و Warner Bros همکاری و مشارکت داره و برای هر فیلم 20 دلار میگیره.هر فیلم اجازه نمایش در 3 کامپیوتر رو داره ولی برای نمایش فیلم در هر کامپیوتر جدید , باید به وسیله اون کامپیوتر به اینترنت وصل شده و به وسیله MovieLink شناسایی بشین.فیلمها میتونن روی CD و DVD رایت بشن ولی نمیشه به وسیله DVD Player های شناخته شده و رسمی اونها رو نمایش داد.MovieLink اخیرآ لیسانسی برای یک تکنولوژی که به شما اجازه میده فیلمهای رایت شده رو در DVD Player های شناخته شده نمایش بدین دریافت کرده ولی هنوز مشخص نیست که این تکنولوژی چه موقع در دسترس قرار میگیره و قیمتش چقدر هست.حقیقت اینه که فیلمهایی که الآن با قیمت 20 دلار در دسترس هستند باید به صورت مجانی عرضه بشوند.محتوای HD موضوع جدیدی هست که تکنولوژی هایی مثل HDMI و HDCP رو شامل میشه که ممکنه در آینده برای کاربران مشکلاتی رو به وجود بیارند. خوشبختانه نشانه های مثبتی از اینکه DRM در حال حرکت به سمت مسیری درست هست , دیده میشه.اخیرآ در مصاحبه ای با Jerry Pierce, رییس ارشد در قسمت تکنولوژی Universal Pictures به ما گفت که شرکت اونها میدونه که DRM نمیتونه از دزدی ها جلوگیری کنه ولی میتونه در جلوگیری از دزدی های بزرگ کمکهایی بکنه. ” من فکر نمیکنم که DRM در مورد تکنولوژی های مطمُن باشه و بیشتر در مورد قانونهای معمول هست.اگه خریداران نسخه HD فیلمی رو تهیه کنند و بخوان برای دوستانشون از اون فیلم یک کپی با همون کیفیت بزنند از قانون تجاوز کرده اند.”اینترنت پر از مثالهایی هست که مصرف کنندگان مشتاق به استفاده از ساختارهای حفاظت از محتوا در مبادلات برای ساده تر شدن کارها هستند و درخواستها در مورد Multi Playback ها مثل iTunes زیاد هست.ولی در حال حاضر ,DRM دلیلی واضح و بدون شک برای این هست که فعلآ نمیشه از داونلود فیلم به جای خرید DVD اون استفاده کرد.

2 – UMPC

آیا هیاهوی بسیار زیاد پیرامون Origami رو اوایل امسال به خاطر میارین ؟ به سختی میتونستین سایت الکترونیک یا IT ای رو پیدا کنین که در مورد این وسیله اسرارآمیز که قرار بود زندگی ما رو تغییر بده صحبت نکرده باشه.Origami قول داده بود که در اداره های ما و در سواحل و زمینهای گلف و نوک بلندترین کوهستان ها و پایین عمیق ترین متروها و در خانه و سفر و خلاصه همه جا همراه ما باشه.ما چی بدست آوردیم ؟ یک Tablet PC با درجه پایینتر و پردازنده ضعیف و عمر باتری کم و قیمت زیاد. بعد از دیدن وسایل و مشخصات UMPC ها برای اولین بار , ما انگیزه زیادی برای منتشر کردن مقاله ای تحت عنوان “اونها چه فکری میکنند ؟” بدست آوردیم.Origami اولین نسل از کامپیوترهای فوق قابل حمل (Ultra Mobile PC) بود

که تونست برای یکی دو هفته در صدر اخبار باشه ولی بعد از مدتی کاملآ محو شد.

وقتی که ما برای اولین بار مقداری راجع به Origami که به عنوان اولین نسل از UMPC ها ساخته میشد شنیدیم در مورد قابلیتهای جالب این محصولات هیجان زده شدیم. Intel که ظاهرآ درگیر ساخت قسمتهایی از سخت افزارهای UMPC شده در این مورد گفته : این وسایل پردازنده هایی با مصرف کمتر از نیم وات دارند در حالی که چیپ ست 915 GMS اونها امکانات بی سیم زیادی مثل Wi-Fi , GPS , EVDO , HSDPA داره. منابع مختلف نشون میدن که دومین نسل از UMPC ها که ویندوز ویستا رو ساپورت میکنند از طریق تعداد بیشتری از شرکتها میخواستند عرضه شوند.شرکتهایی مثل LGE , Acer , Averatec .واضحه که نسل دوم UMPC ها عرضه نخواهد شد در حالی که ما همچنان منتظر نوعی از اتصالات بی سیم هستیم که به UMPC ها اجازه بده که به عنوان محصولی بی نظیر عمل کنند.مخصوصآ کمبود ائتلاف WWAN و قیمت این محصولات , UMPC ها رو به محصولاتی رشد نیافته تبدیل میکنه به طوری که در حال حاضر شرکتهای Samsung , Asus تنها شرکتهایی هستند که به طور جدی در زمینه ساخت UMPC ها فعالیت میکنند.طبق اطلاعات جدید , محصولات متقاعد کننده تری که شامل WWAN هم میشن در نیمه اول سال 2007 در دسترس خواهند بود که ممکنه تا اواخر 2007 یا اوایل 2008 هم طول بکشه.ما هنوز هم اعتقاد داریم که یک کامپیوتر قابل حمل با اتصالات مورد نیاز که بین اسمارت فونها و کوچکترین نوت بوکها قرار داشته باشه , پتانسیل بازاریابی و فروش فوق العاده عالی ای خواهد داشت به شرطی که سخت افزار و نرم افزارهاشون آماده شده باشند.ارزان تر از مدلهای امروزی باشند و اتصالات بی سیم مناسب داشته باشند.به هر حال نسل اول UMPC ها محصولاتی اشتباه در زمانی اشتباه بودند.

Sony – 1

شرکت Sony یک سال واقعآ بد رو پشت سر گذاشت.بنابراین زیاد عجیب نیست که این شرکت در صدر لیست امسال ما قرار داشته باشه.در حقیقت محصولات سونی در سال 2006 اشکالات زیادی داشتند به طوری که ما به جای یکی دو محصول نام این شرکت رو در لیست وارد کردیم.این مصیبتها و مشکلات از سال 2005 به سال 2006 وارد شدند و سونی در 12 ماه گذشته مشکلات غیرمعمول زیادی رو پشت سر گذاشت :

-اولین پخش کننده های Blu-Ray شرکت سونی با تآخیری 6 ماهه راهی بازار شدند. – Nintendo DS -حدود 30% بیشتر از Sony PSP فروش داشت. – سونی ساختن نسخه های پیشرفته تر از فرمت Blu-Ray رو متوقف کرد. – عرضه منشی همراه Mylo با کاستی ها و مشکلاتی همراه بود. – استودیوهای فیلم آمریکا عرضه فیلمهای UMD رو متوقف کردند. – باتریهای 9.6 میلیون نوت بوک برای تعمیر و تعویض برگردانده شد. – میزان عرضه کنسولهای PS3 به میزان 75% کاهش یافت.

بسته به اولویتهای شما , شما میتونین در مورد هرکدوم از این موارد مقاله ای جداگانه بنویسید.به من اجازه بدین که برای توضیح سریع تر به دو مورد اشاره کنم تا دلیل اول بودن سونی در این لیست مشخص بشه Play Station 3 و Blu-Ray دو مورد از آشکارترین موارد توسعه و ساخت در شرکت سونی در سال 2006 بودند و هر دو در موقع عرضه به بازار تا حدی با مشکل مواجه شدند.Blu-Ray در تاریخ 25 June منتشر شد و تنها به وسیله یک پخش کننده یعنی Samsung BD-P1000 قابل نمایش بود.وسیله ای که برای ماهها تنها پخش کننده این فرمت بود و به اندازه دو برابر یک پخش کننده HD-DVD قیمت داشت ولی ویژگی بی مانندی یعنی ویدیوهای با کیفیت بسیار بالای 1080p داشت.سونی عرضه پخش کننده های Blu-Ray خودش رو چندین بار به عقب انداخت و تا دسامبر امسال محصولی در این زمینه عرضه نکرد.هنگامی که همه منتظر رقابت نزدیک بین فرمتهای Blu-Ray و HD-DVD بودند , HD-DVD تونست اولین مرحله از مسابقه رو ببره و حداقل در این زمان فرمت جذاب تری هست.

خیلی ها به طور کنایه آمیزی در مورد Play Station 3 و هدف سونی برای قرار دادن درایو Blu-Ray در اون برای تحمیل به بازار حرف میزنند.هرچند مشکلاتی که سونی با دیودهای لیزر آبی داشت باعث تآخیر در عرضه PS3 و کاهش تولید اون از 2 میلیون واحد به 300000 واحد شد.حتی به نظر میاد که این مقدار کاهش یافته هم به اندازه کافی از موجودی دیودهای لیزر آبی کم کرده تا جایی که سونی رو در تولید پخش کننده های Blu-Ray با مشکلاتی مواجه کرده.عرضه PS3 در نوع خودش یک ناامیدی عظیم بود.همه ما میدونیم که تعدادی از بازیهای قدیمی Play Station به وسیله PS3 ساپورت نمیشن.همه ما میدونیم که کنسول نیاز به آپدیت Firmware از همون لحظه اول داره و اینها تنها دو مورد از مشکلات این کنسول در ابتدا بودند.مشکلات دیگر در زمان عرضه کنسول بودند.سونی زمان زیادی رو برای ایجاد هیاهو و هیجان برای کنسولش و به وجود آوردن طیف زیادی از دوستداران کنسول ایجاد کرد.ولی تنها یک چهارم اهداف زمان عرضه رو تونست به انجام برسونه.مثلآ در حالی که آمریکا 200000 کنسول دریافت کرد به تایوان تنها 500 کنسول رسید.شما به هیچ وجه نمیتونین به من بگین که سونی از اختلاف بین تولید و تقاضا آگاهی نداشته.هر دلیلی که کارخانه رو متقاعد به عرضه دستگاهی ناتمام کرده که به تعداد زیادی هم ساخته نشده , ربطی به خریداران و نیازهاشون نداره.مثل اینکه سونی دیگه به خریدارانش اهمیتی نمیده. در نمایشگاه CES 2006 رییس اجرایی سونی یعنی سر هاوارد اسرینگر رابطه بین سونی و خریدارانش رو به ازدواج تشبیه کرده بود.”ما بعضی وقتها همدیگه رو درک نمیکنیم ولی این یکی از مفاهیم ازدواج و زندگی هست. “استرینگر قول داد که سونی این چیزها رو یاد میگیره ولی سال 2006 نشون داد که سونی هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن داره.

به نقل از سایت: www.tomshardware.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا