مقالاتمقاله های ویژه

تاثیر تبلیغات بازی‌ها بر روی ذهن افراد

بی‌شک در طول زندگی روزمره، شاهد تبلیغاتی بوده‌ایم که در دنیای مجازی و حقیقی، برای جلب نظر مخاطبان طراحی شده است. شاید در نگاه اول، تبلیغات را از نظر بگذارنیم و آن را برای خود بی ‌اهمیت تلقی کنیم؛ اما تکرار و مداومت تبلیغات، ذهن را تسلیم خود کرده و مخاطب را به سمت خرید محصول مورد نظر سوق می‌دهد. استفاده از رنگ‌ها و تصاویر جذاب و مطلوب، از عواملی است که نوع محصول و شرکت سازنده‌ی آن ‌را در حافظه و ضمیر ناخودآگاه پررنگ تر کند. در سال‌های اخیر، تاثیرات خارق‌العاده‌ی تبلیغات، به اندازه‌ای بود که شرکت‌های بازی‌سازی، برای جذب بازیکنان از تبلیغات متعدد و گوناگون استفاده کنند. روند تبلیغات بازی‌ها همواره صعودی بوده و مخاطبان بیشتری را جذب خود می‌کند.
در حال حاضر تبلیغات، یکی از عوامل مهم شکست یا موفقیت یک عنوان مجازی از جمله بازی‌ها محسوب می‌شود؛ بطوریکه عناوین بسیاری، با اینکه از نظر ویژگی‌هایی نظیر گیم‌پلی روان، گرافیک بی‌نظیر و داستان غنی در صدر بودند و توانستند نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کنند؛ اما به علت تبلیغات کم و محدود فروش خوبی را از آن خود نکردند. از سوی دیگر شاهد عنواین و بازی‌هایی هستیم که با وجود اینکه از لحاظ گرافیک، گیم‌پلی، داستان و موسیقی در سطح متوسط یا نسبتا ضعیفی قرار داشتند؛ اما به‌علت تبلیغات گسترده و مهیج و شیوه استاندارد ارائه، خود را در گروه بازی‌های پرفروش جای دادند. با ما باشید تا با برسی تاثیرات تبلیغات بر روی ذهن، نوع تجربه گرافیک، گیم‌پلی و… بتوانیم پاسخی مناسب برای معمای تبلیغات ارائه دهیم.

تاثیرات تبلیغات بر روی گرافیک

گرافیک، یکی از مشهود‌ترین عوامل در تبلیغات عناوین مجازی محسوب می‌شود. سازندگان سعی می‌کنند با نشان دادن دمو‌هایی با رنگ و جلا‌ی خاص خود، مخاطب را به سوی محصول مورد نظر جذب کنند.در اکثر مواقع شاهد این موضوع بوده‌ایم که سازندگان از تصاویر انیمیشنی-دمویی برای معرفی اولیه عنوان مجازی مورد نظر خود، در نمایشگاه‌های معتبری چون E3،TGS و … استفاده می‌کنند و در نزدیکی انتشار بازی، تصاویر دیگری از محیط‌های گرافیکی از مراحل گیم‌پلی را نشان می‌دهند. دلیل این موضوع این است که دموها و کات‌سین‌ها نیز به طور معمول از طراحی گرافیکی مراحل قابل بازی پیشرفته‌تر و چشم‌گیر تر بنظر می‌رسند. طراحی گرافیکی حرفه‌ای و بی‌نظیر در واقع زیبایی محیط‌های بازی را به همراه می‌آورد؛ همچنین طراحی اشخاص بصورت طبیعی، ارتباط آن را با بازیکنان قوی‌تر می‌سازد.

تاثیر تبلیغات بازی‌ها بر روی ذهن افرادشاید گرافیک در عناوین و بازی‌های مختلف، درجه اهمیت کم‌تری از حیث رتبه‌دهی داشته باشد اما می‌تواند نظر مخاطب را به کلی به خود جلب کند و به دنبال آن موجب جلب نظر بازیکنان جدید برای خرید عنوان مورد نظر شود. یکی از سیاست‌های سازندگان و مبلغان بازی این است که هنگامی که بازی دارای داستان ضعیف و گیم‌پلی‌ای متوسط و غیر روان باشد؛ با استفاده از محیط‌های جذاب، پوششی را در هنگام تبلیغات بر روی ضعف‌ها بگذارند و باعث این موضوع شود که بازیکنان پس از خرید، متوجه نقص‌های بازی در جنبه‌های مختلف شوند. با این حال می‌توان گرافیک را یکی از مهم‌ترین عوامل در جلب نظر بازیکنان برای خرید بازی تبلیغاتی، محسوب کرد.

تاثیرات تبلیغات بر روی گیم‌پلی

یکی از مهم‌ترین عوامل ممکن برای موفقیت و فروش بازی‌ها، گیم‌پلی می‌باشد. در واقع آنچه که موجب می‌شود بازیکن فرار را بر قرار ترجیح ندهد و بازی را تا مراحل آخر طی کند؛ گیم‌پلی است.
سازندگان، با استفاده از طرح‌ها و مناظر حرفه‌ای و طبیعی گرافیکی، سعی دارند در وهله‌ی اول، ذهن بازیکنان را به سوی خرید عنوان مورد تبلیغ، سوق دهند. اگر گیم‌پلی عنوان مورد نظر، در سطحی مناسب و روان قرار نداشته باشد آن‌ها با سیاست‌های مخصوص به خود و با نشان دادن جلوه‌های گرافیکی بیشتر، سعی در مخفی کردن این موضوع دارند. گاهی اوقات نیز شاهد این موضوع هستیم که سازندگان با استفاده از قابلیت‌های متعدد، تمام تلاششان را می‌کنند که نظر مخاطبان (از جمله مخاطبان نوجوان) را به بازی طراحی شده جلب کنند؛ افراد بزرگسال و حرفه‌ای تر نیز با دیدن تبلیغات مداوم بطور ناخودآگاه، خرید بازی تبلیغاتی را به خود می‌قبولانند و از نظرشان این عنوان ارزش یک بار بازی کردن را دارد. یکی از نکات جالب در تبلیغات عناوین مجازی زمانی مطرح می‌شود که همواره نکات مثبت و جذاب در بدو معرفی و نکات ضعف و عوامل دافعه نیز در حوالی انتشار بازی طراحی شده معرفی می‌شود. در حالیکه در بعضی از موارد شاهد این موضوع بوده‌ایم که تریلر‌ها و تبلیغاتی که در معرفی اولیه انتشار می‌یابد بسیار جذاب‌تر از تریلر‌های انتشار یافته در مراحل نهایی و نزدیک به زمان انتشار بازی مورد تبلیغ است.

تاثیر تبلیغات بازی‌ها بر روی ذهن افرادتریلر‌هایی که در حوالی انتشار بازی ساخته می‌شود؛ تفاوت‌های متعددی را با تریلرهای اولیه دارد. نزدیک شدن داستان و هم‌چنین محیط‌های بازی به محیط اصلی، نشان داده شدن فرم گیم‌پلی بطور نسبی، مشخص شدن قسمت‌های بیشتری از داستان و… نمونه‌ای از این تفاوت است. با این حال با استفاده از تبلیغات موثر و حرفه‌ای، می‌توان نقش گیم‌پلی را در وهله‌ی اول کمرنگ‌تر نشان داد.

تاثیرات تبلیغات بر روی داستان

از عوامل بسیار مهم دیگری که در موفقیت یک عنوان مجازی، تاثیر به سزایی می‌گذارد؛ داستان است. درواقع در بازی‌ها، می‌توان داستان را مکمل گیم‌پلی دانست و آن‌ را هم‌سطح گیم‌پلی خواند. داستان یکی از مخفی‌ترین و اسرار انگیزترین نکات بازی، قبل از عرضه آن است. سازندگان و تبلیغ‌کنندگان سعی می‌کنند با استفاده از تبلیغات موثر، داستان را در ابتدا بسیار جذاب و مرموز نشان دهند و با انتشار اطلاعاتی قبل از عرضه بازی، سعی دارند نظر بازیکنان و طرفداران را به خود جلب کنند و موجب خرید بازی شوند. اما متاسفانه در برخی از موارد، شاهد چنین موضوعی هستیم که بازی‌های تازه عرضه شده، نه تنها داستان جالبی نداشته، بلکه فقط با آغازی زیبا خود را معرفی می‌کنند و در پس آن بازیکنان متوجه نقاط ضعف متعدد در داستان‌پردازی می‌شوند. در این گونه موارد، تنها داستان‌های تبلیغاتی و به ظاهر جذاب، بازیکنان را در دام خود می‌اندازد. در واقع، با استفاده از تبلیغات، می‌توان به راحتی داستان‌های ضعیف و غیر‌حرفه‌ای را بسیار جلوه‌گر و عمیق نشان داد. با این وجود، داستان‌های بسیاری نیز در سطح بی‌نظیری قرار داشته ولی به علت تبلیغات کم و محدود، نتوانسته‌اند خود را به بازیکنان معرفی کنند و مورد استقبال قرار نگرفتند.

تاثیرات تبلیغات بر روی ذهن

تاثیر تبلیغات را می توان بطور واضح، بر روی افکار عمومی دید. در واقع، تبلیغات با اثر بر روی ضمایر ناخودآگاه و خود‌آگاه می‌تواند تاثیر خود را بر روی مخاطبان بگذارد. هدف اصلی تبلیغات را معرفی کالا به عموم تعریف می‌کنند اما اگر این هدف را بصورت دقیق‌تر بررسی کنیم متوجه این موضوع می‌شویم که در این موارد، جنبه فروش بیشتر مورد نظر است. طراحی و نحوه‌ی قرار دادن صحنه‌ها در تریلر‌ها معمولا بصورتی باید ساخته شود که احساسات ببیندگان و بازیکنان را تحت تاثیر قرار دهد.

تاثیر تبلیغات بازی‌ها بر روی ذهن افراد

یکی از نکاتی که پس از تبلیغات و در زمان عرضه می‌تواند نوعی تبلیغ محسوب شود و ذهن مخاطب را بسوی خرید بازی مورد نظر سوق دهد، طراحی و نحوه بسته‌بندی کالا‌ی مورد نظر است؛ به‌گونه‌ای که بازی را جذاب و هیجان انگیز جلوه دهد و آن را به ذهن پرشور بازیکنان نزدیک سازد. می‌توان بطور کلی تاثیرات تبلیغات را بر روی ذهن مشاهده کرد. فقط کافیست با دیدن چند تبلیغ از یک محصول مجازی –چه در دنیای حقیقی و چه در دنیای مجازی- تاثیر آنرا بر روی ذهن خود ببینید. امید است در آینده‌ای نزدیک بتوان تمام آثار را بدون نیاز به تبلیغات و اغراق نمایی‌ها، در حد عالی و بی‌نظیر دید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا